top
چرا کودکان به مادر بیشتر از پدر وابسته هستند

چرا کودکان به مادر بیشتر از پدر وابسته هستند

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده:گاهی این تضاد میان والدین باعث می شود کودک ترد شود و نسبت به آن بی توجه شویم و گاهی مادری که از پدر زورگو خشمگین است چون نمی تواند خشم خود را به پدر ابراز کند کودک را جایگزین پدر کرده و فشارهای خود را برسر کودک تخلیه می کند . در واقع خشم مادر که از پدر است به کودک فرافکنی می شود .تقریبا می توان گفت محال است کسی زن وشوهر خوبی نباشد ولی پدر و مادر خوبی باشد

چرا کودکان به مادر بیشتر از پدر وابسته هستند

پدر ها در مواجهه با نا ملایمات عاطفی راهکاری را که اتخاذ می کنند این است که با “کار” خود ازدواج می کنند و از این طریق نیازهای عاطفی خود را جبران می نمایند . این در حالی است که مادر برای جبران ناملایمات عاطفی با کودک خود ازدواج عاطفی می کند و بیش از اندازه به کودک خود سرویس می دهد البته همانطور که گفته شد تا چهار ده ماهگی این سرویس دهی باید بلادرنگ انجام شود ولی از آن پس کودک باید با محرومیتها آرام آرام آشنا شود . حال مادری که بعد از چهار ده ماهگی به کودک خود سرویس بیش از حد می دهد کودک خود را به خود وابسته می سازد و اصطلاحا کودک را سرباز خود نگه می دارد .
این ظرف عاطفی که باید توسط همسر پر می شده حالا باسرویس دادن بی حد به کودک پر می شود . مثلا کودکی که خود می تواند غذا بخورد ، می تواند کفشش یا لباسش رابپوشد و…. مادر این مسئولیتها را به عهده گرفته تا بتواند برای زندگی خود معنایی بسازد . غافل از اینکه این کارها به شدت به روان کودک آسیب می رساند .
کودک وابسته برای رفتن به مهد و مدرسه و دوست یابی دچار مشکل خواهد بود .
دعواهای پدری و مادری نیز برروان کودک تاثیرمنفی می گذارد .کودک ذهن کوچکی دارد و چیز هایی را که در ذهن ما ممکن است عادی تلقی شود در ذهن کودک ممکن است قابل هضم نباشد و برای او معضل بزرگی تلقی شود .شما ممکن است یک جر و بحث معمولی با همسر خود داشته باشید ولی کودک این را در حد جنگ تمام عیاری تلقی کند و یا گفتن اینکه ” با این کارهات منو میکشی” که یک اصطلاح معمولی در بحث های بزرگتر هاست کودک آن را کشتن جدی برداشت می کند بعد رفتاری را در کودک می بینید که ممکن است برایتان قابل هضم نباشد مثلا کودک از مادر خود جدا نمیشود چرا که می ترسد مادرش توسط پدر کشته شود .
کودک دارای سه بند ناف عاطفی است یکی از این بند ناف ها در زمان زایمان پاره می شود و بند ناف چسبندگی باید تا دو سالگی پاره شود وگر نه کودک به مادر وابسته شده و این چسبندگی اعتماد به نفس و بلوغ عاطفی را دچار اشکال خواهد کرد . کودک وابسته ممکن است در آینده که دیگر مادری در کار نیست خود را به هر چیز دیگری وابسته کند . این وابستگی ها می توانند وابستگی به یک شخص ، نهاد ، ایدئولوژی  و اعتیاد به مواد مخدر باشد .
اصطلاح والدین به جای پدر و مادر به این مفهوم بیشتر در روانشناسی تربیتی کودک به کار می رود که هماهنگی بین این دو را نشان دهد . هماهنگی والدین ، لازمه تربیت است .
بیاد داشته باشید که نهایتا تا دو سالگی جای خواب کودک را باید جدا کرد . جدا کردن جای خواب کودک و مهد رفتن او دو تکنیک اساسی در خصوص پاره کرده بند ناف عاطفی است .همکاری پدر در امور کودک نیز می تواند به این جدایی کمک کند.
توجه بیش از حد و محبت و حمایت بی تناسب وبیش از اندازه به کودک نیز باعث می شود هوش عملی کودک آسیب دیده و وابستگی را درکودک تشدید می کند .


 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات