top
ویژگی های والدین

ویژگی های والدین

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: مربی (والدین و اولیای مدرسه) چه ویژگی هایی باید داشته باشند ؟

ویژگی های والدین

مربی (والدین و اولیای مدرسه) چه ویژگی هایی باید داشته باشند ؟

ج : هر کسی که بخواهد در مسیر تربیت گام بر دارد، مربی است و باید ویژگی هایی داشته باشد. برخی از مهم ترین ویژگی های مربی چنین است :

1- اخلاص : با توجه به این که موثر واقعی خدا است، مربی برای تأثیر سخن و رفتارش باید اخلاص داشته باشد و برای خدا تربیت کند. اگر مربی، تمام ابزارهای تربیت (آگاهی از روان شناسی کودک، آشنایی با مسائل علمی علوم تربیتی، آگاهی از زوایای روحی – روانی کودک) را در دست داشته باشد، اما خدا را در نظر نگیرد، در تربیت موفق نخواهد بود.

2- توکل : با توکل به خدای بزرگ، مسیر پر پیچ و خم تربیت، راحت تر پیموده می شود.

 

3- توسل : توسل به امامان معصوم (ع) بسیار راهگشا است. ما شیعیان در اقیانوس برکت معصومان غرقیم؛ اما قدر آن را نمی دانیم؛ چونان ماهی که در آب است و قدر آب را نمی‌داند.

بسیاری از والدین برای رفع مشکلات مادی خود به این نورهای الاهی متوسل می شوند؛ اما برای داشتن فرزندانی متدین، صالح، باهوش و مؤدب، به درگاه آنان توسل نمی جویند.

4- درک دنیای کودک : پدر یا مادر، باید روح خود را از قالب بدن خویش در آورده، در قالب بدن کودک قرار دهند. باید دنیاز را از چشم او ببینند. تا زمانی که این اتفاق نیفتد، تربیت کودک مشکل خواهد بود. اگر والدین به دوران کودکی خود بیندیشند و آن دوران را به یاد آورند، به طور قطع بسیاری از رفتارهای کودکانشان قابل تحمل خواهد شد؛ زیرا خواهند فهمید بسیاری از رفتارهایی که از دید آنان نابهنجار می نماید، اقتضای سن کودکان است.

رسول خدا (ص) فرمود :

من کان عنده صبی فلیتصاب له.

چون که با کودک سر و کارت فتاد / هم زبان کودکی باید گشاد. 

 برگرفته از سخنان استاد دهنوی



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات