top
تاثیراعتیاد والدین برسلامت فرزندان

تاثیراعتیاد والدین برسلامت فرزندان

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: جامعه‌شناسان مصرف مواد مخدر در جوانان را محصول ناهنجاری‌های اجتماعی و اقتصادی دانسته و الگوی نامناسب رفتاری والدین بخصوص «پدر» در کشیدن تریاک را عامل سبب‌ساز در شروع انحراف رفتاری فرزندان می‌دانند.

تاثیراعتیاد والدین برسلامت فرزندان

جامعه‌شناسان مصرف مواد مخدر در جوانان را محصول ناهنجاری‌های اجتماعی و اقتصادی دانسته و الگوی نامناسب رفتاری والدین بخصوص «پدر» در کشیدن تریاک را عامل سبب‌ساز در شروع انحراف رفتاری فرزندان می‌دانند. به نظر جامعه‌شناسان کلید پیشگیری از اعتیاد به تریاک و مواد دیگر در درجه اول بدست والدین است. والدین نقش اساسی در شکل‌گیری کامل و صحیح شخصیت فرزندان خود دارند.دهه دوم زندگی (بین ۱۰ تا ۲۰ سال) سال‌های بسیار حساس و سرنوشت‌ساز برای یک نوجوان است. والدین باید بتوانند در این سنین فرزندان خود را در ارتباط با معضلات اجتماعی و کجروی‌های اخلاقی موجود در جامعه راهنمایی کنند، نه اینکه خود با کجروی‌های اخلاقی مثل کشیدن تریاک یک رفتار ضد اخلاقی را براحتی وارد خانه خود کرده و آن را به فرزند خود آموزش بدهند. چگونه یک پدر معتاد می‌خواهد به فرزند خود معتاد نبودن و زشت بودن مصرف مواد مخدر را یاد بدهد؟ متاسفانه ما عادت کرده‌ایم همیشه تقصیر اشتباهات خود را به گردن دیگران بیاندازیم. «همه دنیا مقصر هستند به جز خودم.»
زندگی یک فرد معتاد با تجربه‌کردن آغاز می‌شود و چه تجربه خوبی است وقتی که پدر خود را هر روز در حال کشیدن مواد مخدر ببینی! شروع مصرف مواد مخدر در جوانان وابستگی زیادی به معاشرت با همسالان معتاد یا والدین معتاد دارد. والدین علاقه‌مند به تریاک نمی‌توانند راهنمای مناسبی برای جوان خود باشند. هر چه خانواده پراکنده‌تر و بی‌سر و سامان‌تر باشد و پدر خانواده نیز معتاد باشد تعهد فرزندان به خانواده و بعد از آن نسبت به جامعه کم شده و انگیزه انحراف بیشتر می‌شود.
در جامعه‌ای که فرهنگ مصرف تریاک به بهانه‌های بیماری و یا تفریح، عادت و بسیار عادی شده است، علاقه نوجوانان و جوانان جامعه به مواد مخدر و به دنبال آن رفتارهای دردسرساز و ناسازگاری‌های اجتماعی چندین برابر می‌شود. سوالی که من دارم این است که هدف شما از تشکیل خانواده چیست؟ آیا فقط هدف تولید مثل بدون در نظر گرفتن آینده این نسل جدید بوده یا هدف بسیار والاتری را شامل می‌شود. والدین اولین و مهم‌ترین کسانی هستند که شخصیت فرزندان خود را شکل می‌دهند پس یک پدر معتاد چگونه می‌خواهد پاک بودن را یاد بدهد. در بررسی که روی جوانان معتاد در یکی از کمپ‌های بازپروری انجام شده مشخص شد که ۸۰ درصد آنها گفته‌اند که پدر معتاد داشته و کشیدن تریاک و محفل آن تاثیر زیادی در گرایش آنها به اعتیاد داشته است. بنابراین با توجه به این آمار ۸۰ درصد، هر چه فرزندان بیشتر در معرض دیدن مصرف تریاک والدین باشند الگوبرداری آنها از والدین بیشتر شده و گرایش به تریاک بیشتر می‌شود.

گردآورنده : سارا گودرزی



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات