top
تمرینات ورزشی ویژه نوزادان

تمرینات ورزشی ویژه نوزادان

کارگروه ورزشی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: نرمش و ورزش یکی از عادت‌هایی است که می‌توان آموزش آن را از سنین نوزادی و نوپایی در برنامه روزانه نوزادان قرار داد و به این بهانه علاوه بر حفظ سلامت و نشاط عمومی و جسمانی نوزاد او را با یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای حفظ تندرستی و تناسب اندام از‌‌ همان سنین کودکی آشنا کرد.

تمرینات ورزشی ویژه نوزادان

تحقیقات کار‌شناسان نشان می‌دهد نوزادان و کودکان زیر ۲ سالی که در این دوران به صورت روزانه و مستمر ورزش و نرمش می‌کنند در مقایسه با همسالان دیگر خود سلامت و نشاط بیشتری دارند. به گفته کار‌شناسان، شروع ورزش‌های پایه و انجام نرمش‌ها هیچ محدودیت سنی ندارد و حتی شروع ورزش و نرمش از سنین نوزادی می‌تواند برای آینده او و علاقه‌مندی‌اش به ورزش بسیار مفید باشد. از آنجا که برای ورزش کودک بدن کودک توسط دستان پدر یا مادر لمس می‌شود، کودک علاوه بر دریافت انرژی‌های پدرانه و مادرانه، احساس امنیت و آرامش می‌کند و در عین حال از خواص درمانی ورزش و نرمش برای تقویت عضلات، به کارگیری و فعال شدن عضلات و افزایش سطح ایمنی بدن بهره می‌گیرد.

بهترین تکنیک‌ها برای نوزادان یک تا ۶ ماهه

اگر چه نوزادان یک تا ۶ ماهه به خودی خود توانایی حرکت دادن اعضای بدن و عضلات خود را ندارند، اما همگی آن‌ها به طور ناخودآگاه از تکان دادن و کشیدن عضلات و بدن‌شان احساس لذت و رضایت می‌کنند. بنابراین این لطف بزرگی است که در زمانی که آن‌ها توانایی حرکت ندارند با شیوه‌ای صحیح به آن‌ها در کشش عضلات، پیچش بدن و حرکت دادن مفاصل‌شان کمک کنید.

تکنیک صلیب سینه و تقویت ریه

در این مرحله دستان خود را در حالی که دستان نوزاد را احاطه کرده به سمت بالا و پایین در طرفین حرکت دهید. به این ترتیب با این حرکت به آرامی دستان نوزاد را به سطح زمین نزدیک کرده و دوباره آن‌ها را عمود به زمین قرار می‌دهید. این حرکت که به نام صلیب سینه معروف است. به نوزاد کمک می‌کند تا علاوه بر تقویت مفصل و عضلات ناحیه شانه و سینه به گسترده شدن و تقویت قفسه سینه و ریه کمک شود. این تکنیک را که مناسب برای نوزادان یک تا ۶ ماهه است، بهتر است ۵ بار در روز تکرار کنید. تکنیک دیگری که می‌توانید جایگزین این تکنیک کنید یا موازی با آن انجام دهید بالا بردن و پایین آوردن دستان کودک است.

تکنیک دوچرخه

برای اجرای این تکنیک همان‌طور که نوزاد به پشت خوابیده، این بار سراغ پاهای او بروید. با اجرای این تکنیک که به آن حرکت دوچرخه می‌گویند برای افزایش توان حرکتی نوزاد و تقویت عضلات ران او کمک کنید. برای اجرای این تکنیک کافی است مچ پا و بخشی از پاشنه کودک را در دست بگیرید و مراقب باشید که فشار بیش از حد به پای نوزاد وارد نکنید. در این مرحله به ترتیب پای راست و بعد پای چپ نوزاد را به سمت قفسه سینه او هدایت کنید و این کار را با آرامش انجام دهید تا فشار بیش از حد به مفصل زانوی نوزاد وارد نشود.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات