top
کتاب آیین شکوفایی (راه کارهایی عملی در تربیت دینی کودک)

کتاب آیین شکوفایی (راه کارهایی عملی در تربیت دینی کودک)

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک: چگونه می ­توان فرزندی موفّق و متدیّن داشت و حال آن­که به ابعاد گوناگون نیازهای تربیتی او آگاهی نداشته و از تربیت دینی فقط «امر و نهی» آن را آموخته­ ایم.

کتاب آیین شکوفایی (راه کارهایی عملی در تربیت دینی کودک)

بسم الله الرحمن الرحیم

مقدّمه ی مؤلّف: یکی از مهم ­ترین مشکلاتی که در «مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی» مطرح می­شود موضوع تربیت کودک است. بارها در حین پاسخگویی به این گونه سؤالات از این امر متأثر می ­شدم که چرا والدین محترم اطلاع درستی از شیوه­ های تربیت دینی کودک خود ندارند؟ و چرا به صورت سلیقه­ ای با تربیت کودک خود رفتار می ­کنند؟!

بازخورد این بی ­انضباطی در تربیت فرزند، هنگام طرح برخی از مشکلات هم خانوادگی کاملا مشهود است؛ چرا که ریشه­ ی بسیاری از مشکلات زوج­ های جوان را می­ توان در شیوه­ های تربیتی دوران کودکی آن­ ها پی­ گیری کرد.

کارشناسان تربیت کودک می ­گویند: «کودکان شما آن ­گونه که شما می ­خواهید نمی­شوند؛ بلکه آن­ گونه که هستید می­ شوند!». این جمله­ ی کوتاه به خودی خود گویای حقیقتی بزرگ و انکار نشدنی است؛ و آن تأثیر اخلاق و رفتار ما، در کودکان مان است. به عنوان مثال، والدین منفی­ نگر، صاحب کودکان منفی­ باف خواهند بود. و افراد متکبّر و دنیادوست احتمالا فرزندانی مغرور و باتکبّر خواهند داشت. و در مقابل، افراد متواضع، مومن، صادق و سالم از داشتن فرزندان فروتن، سالم و صادق لذّت خواهند برد. البته باید دقّت داشت که این سخن بدان معنا نیست که صِرف «خوب بودن» و «دوری از رذایل اخلاقی» برای تربیت کودک کافی بوده و نیازی به کار تربیتی موثر نخواهد بود. شاهد این مطلب هم خانواده­ های متدیّنی هستند که از عهده­ ی تربیت کودک خود بر نیامده، و در مورد او با مشکلاتی جدّی مواجه شده ­اند. پیامبر اکرم (صلی ­الله­ علیه­ و ­آله) می­ فرمایند: «کسی که بدون علم، عمل کند، افسادش از اصلاحش بیش­ تر خواهد بود.»

پس آشنایی با تکنیک ­های تربیتی و ظرافت­ های این کار، امری ضروری و اجتناب­ ناپذیر خواهد بود.   

بر همین اساس تصمیم گرفتم با توجه به مشکلات عینی خانواده­ ها ـ که در مرکز پاسخگویی به سوالات مطرح شده ـ نوشته­ ای تحت عنوان «شیوه­ های تربیت دینی کودک» بنگارم تا راه­ گشایی برای والدین محترم در تربیت دینی فرزندانشان باشد.

از جمله مشکلاتی که با آن مواجه شدم، «افراط» و «تفریط» والدین در آموزش مفاهیم دینی به کودک است. برخی از والدین، کودک خود را رها کرده و کاری به دین و اخلاقش ندارند و برخی دیگر هم به شدّت او را تحت فشار قرار داده و از دینداری بیزارش می­ کنند!  

ناهماهنگی والدین در تربیت کودک، از دیگر مشکلاتی است که با آن روبرو هستیم. پدر و مادری که دوست دارند فرزندانی پاک و متدیّن داشته باشند هر کدام روشی برای خود در پیش گرفته و کودک را در سرگردانی و بلاتکلیفی رها می­ سازند.   

نگاه تک بُعدی به تربیت کودک هم از مسائلی است که کاملا مشهود است. چگونه می ­توان فرزندی موفّق و متدیّن داشت و حال آن­که به ابعاد گوناگون نیازهای تربیتی او آگاهی نداشته و از تربیت دینی فقط «امر و نهی» آن را آموخته­ ایم. درست است که نماز، وظیفه­ ای بسیار مهم و حیاتی است، امّا آیا صِرف تشویق کودک به نماز، در تربیت دینی او کافی است؟ یا این­که باید به دیگر نیازهای عاطفی و فکری او هم پاسخ گفت؟

کمبود در محبّت و نیز محبّت بیش از حدّ هم از مسائلی است که لازم است در مورد آن گفتگوی ویژه­ ای داشته باشیم. آثار زیان ­بار هر یک از این دو کار تا حدّی است که موجب خارج شدن کودک از تعادل رفتاری خواهد شد.

کتاب «آیین شکوفایی» در نظر دارد به برخی از نیازهای کودکان در زمینه­ های تربیت دینی پاسخ گوید. مبنای اصلی در تدوین عناوین این کتاب نیازهای عینی والدین در تربیت کودک می­ باشد. همچنین در تدوین این کتاب سعی شده تا از زبانی ساده و به دور از اصطلاحات خارج از فهم عموم استفاده گردد.  

 امید که بتوانیم با توکّل بر الطاف الهی و آشنایی با شیوه­ های تربیت کودک، فرزندی صالح داشته و نظاره ­گر شکوفایی گل خوش­بویی از گلهای بهشت، در خانواده­ ی خود باشیم. ان شاء الله.

مولف: احمد نباتی

قیمت پشت جلد: ۲۸۰۰ تومان

تعداد صفحات: ۱۵۲ صفحه

مرکز پخش: فروشگاه های مسجد مقدس جمکران

شماره تماس مرکز پخش

 خرید در تعداد زیاد به قیمت هر جلد ۲۰۰۰ تومان : ۰۹۱۳۶۹۶۵۹۸۳

نشر جلال الدین



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات