top
تومور ویلمز شایعترین سرطان کلیه در کودکان

تومور ویلمز شایعترین سرطان کلیه در کودکان

تومور ویلمز شایعترین سرطان کلیه در کودکان

تومور ویلمز شایعترین سرطان کلیه در کودکان زیر شش سال است. ممکن است تا بزرگ شدن آن هیچ علائمی نداشته باشد.پزشک اطفال  تومور ویلمز را در حین معاینات معمول  کودک ممکن است کشف کند. راه تشخیصی با یک آزمایش خون، آزمایش ادرار  آغاز می شود. روش های تصویربرداری تشخیصی مانند سونوگرافی، سی تی اسکن، یا ام آر آی  می تواند وجود، اندازه و محل تومور را تشخیص دهد. بیوپسی از تومور برای تایید تشخیص ضروری است.

نفروبلاستوم یا تومور ویلمز یکی از تومورهای بدخیم است که در کلیه ایجاد شده و بیش‌ترین احتمال بروز آن در کودکان وجود دارد و به نام معرف آن ماکس ویلمز٬ جراح آلمانی شناخته می‌شود.
در سطح جهانی٬ ابتلا به تومور ویلمز آمار یک به ده‌هزار را نشان می‌دهد و احتمال ابتلای به آن در کودکان تا سن ۱۵ سال بیش‌تر است. نسبت به نژاد حضور بیش‌تری دربین سیاه‌پوستان داشته درحالی‌که در مردمان آسیا کمتر از سایر قاره‌ها مبتلا دارد.
بیش‌تر نفروبلاستوم‌ها یک‌طرفه بوده و احتمال درگیر شدن هردو کلیه با هم به کم‌تر از ۵٪ می‌رسد. نفروبلاستوم به لحاظ سرطان‌شناسی تمایل بیش‌تری به ایجاد تومور بدون کپسول و رگ‌سازی دارد اما فضای شکمی را درگیر نمی‌کند. درصورت متاستاز٬ شش‌ها را درگیر می‌کند و پارگی و گسست در تومور ویلمز٬ بیمار را با خطر خونریزی داخلی و نیز انتشار تومور به فضای پری‌تونئال روبرو می‌کند که برای درمان اورژانسی و با توجه به شکنندگی تومور٬ نیاز به جراحی خواهد داشت.
علل , عوارض توصیه ها ونکات
در حال‌ حاضر قابل‌ پیشگیری‌ نیست‌.
با درمان‌ آن‌ دورنمای‌ آن‌ بهتر از بیشتر تومورهای‌ بدخیم‌ کودکان‌ است‌. در بیشتر موارد، تومور ویلمز با جراحی‌، پرتو درمانی‌ و داروهای‌ ضدسرطان‌ قابل‌ علاج‌ است‌. اگر تومور قبل‌ از گسترش‌ یافتن‌، تشخیص‌ داده‌ شود، میزان‌ بقای‌ 5 ساله‌، 90% خواهد بود.
تشخیص و درمان
آزمون‌های‌ تشخیصی‌ می‌توانند شامل‌ سونوگرافی‌، اوروگرافی‌، آرتریوگرافی‌، سونوگرافی‌ از ورید اجوف‌، پیلوگرافی‌ پس‌گرا، سی‌تی‌اسکن‌ و رادیوگرافی‌ باشند.
جراحی‌ برای‌ برداشتن‌ تومور و کلیة‌ مبتلا و در صورت‌ گسترش‌ تومور بافت‌ مجاور
پرتو درمانی‌ و داروهای‌ ضد سرطان‌
داروهای تجویزی
داروهای‌ ضدسرطان‌
داروهای‌ ضدتهوع‌
مسکن‌ها
آنتی‌ بیوتیک‌ها در صورت‌ رخ‌ دادن‌ عفونت‌ در طول‌ درمان‌ با داروهای‌ ضد سرطان‌
ملین‌ها برای‌ پیشگیری‌ از یبوست‌ به‌ دنبال‌ جراحی‌
رژیم غذایی و سبک زندگی
رژیم‌ غذایی‌ خاصی‌ ندارد.


مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات