top
اختلال یادگیری

اختلال یادگیری

 اختلال یادگیری

یکی از مشکلاتی که در مرکز کاردرمانی رشد به درمان آن پرداخته می شود اختلال یادگیری است.
چهار دسته تشخیصی برای اختلالات یادگیری (Learning disabilities) وجود دارد :

  • اختلال خواندن (Dyslexia)
  • اختلال ریاضی (Dyscalculia)
  • اختلال بیان نوشتاری (Disorder of written expression)
  • اختلال یادگیری نامعین (NOS) می باشد .

ملاک های تشخیصیDSM-IV-TR برای اختلال خواندن، ریاضیات یا اختلال بیان‌ نوشتاری شامل موارد زیر است :

  • موفقیت در خواندن، توانائی ریاضیات یا مهارت‌های نوشتاری، که دراندازه‌گیری با آزمون‌های استانداردشده فردی (یا ارزیابی عملکردی مهارت‌های نوشتاری) به میزان عمده‌ای کمتر از مقادیر مورد انتظار برحسب سن تقویمی، هوشاندازه‌گیری‌شده و آموزش متناسب با سن فرد است .
  • اختلال درملاک (الف) به طور چشمگیری با پیشرفت تحصیلی یافعالیت‌های زندگی روزانه که به مهارت‌های خواندن، توانائی ریاضیات یا تدوین متن‌هاینوشتاری نیازدارد، تداخل می کند.
  • اگر نقص حسی وجود داشته باشد، مشکلات خواندن ، توانائی ریاضیات یا مهارتهای نگارش بیش از حدی است که معمولاً با آن مرتبط است .

اختلال خواندن
اختلال خواندن به معنی وجود نقص جدی در مهارتهای خواندن ( شناخت و بیان حروف ، کلمه ، ترکیب حروف ، بخش کردن کلمه ، خواندن متن و درک مطالب خوانده شده ) می باشد . این اختلال به نامهای دیسلکسی ، کژ خوانی،الکسی ،عقب ماندگی خواندن ونارساخوانی نیز نامیده می شود .کودکان ممکن است در یک یا چند مهارت مربوط به خواندن مشکل داشته باشند مانند : حذف کلمات ، اضافه کردن کلمات ، جایگزینی کلمات ، بازگویی اصلاحی ، تکرار کلمات خواندن کلمات همراه با کشیدن صدا ها ، تجزیه کلمات به حروف و ترکیب مجدد آن ، خواندن آیینه وار کلمات و سرعت پایین در خواندن.

اختلال ریاضی
کودکان مبتلا به این اختلال در خواندن و یادگیری ارقام ، به خاطر سپردن اصول پایه ای مربوط به اعداد، مفاهیم ، محاسبات و عملیات ریاضی دارای مشکلاتی بوده و در اجرای این موارد کند عمل می کنند و بی دقت اند.کودکان مبتلا به اختلال در ریاضیات معمولا در زمینه درک روابط فضایی دچار مشکل اند.در بررسی مشکلات ریاضی این گروه از کودکان، باید به مشکلات درک بینایی و تفکر نیز توجه شود. گاهی اوقات عوامل غیر مستقیمی ،مانند بی توجهی و دشواری در خواندن، به ویژه برای حل مسائلی که به صورت تشریحی بیان می شودسبب دشواری در حل مسائل ریاضیات می گردد.برخی مهارتهای مورد ملاحظه در اختلال ریاضی شامل مهارتهای پیش نیاز(قابلیت تسلط یافتن بر تکالیفی موسوم به مفاهیم پیاژه ای از قبیل نگهداری ذهنی ،ثبات ، پایداری و نظایر)مهارتهای محاسبه ،استدلال ، هندسه ( اندازه گیری خطوط،زاویه ها،سطح و حجم و بارابطه آنها با یکدیگر)می باشند.

اختلال بیان نوشتاری
توانایی پایین ارائه اطلاعات و سازمان دهی به شکل نوشتاری در مقایسه با ارئه‌ شفاهی- کلامی مهمترین ویژگی این اختلال است. اگرچه افرادی که اختلال بیان نوشتاری دارند معمولاً ضعف املا نیز دارند ولی در دستور زبان، اصول نگارش و موضوع برای نوشتن نیز ممکن است مشکل داشته باشند. نوشته‌های آنها بسیار ساده و کوتاه است و به علت داشتن مشکلات دستور زبان و خطاهای اصول نگارش نمی‌توان مطلب را به خوبی دنبال کرد. ضعف در مهارت‌های نوشتن چند دلیل دارد. در برخی از موارد، نارسایی‌های موجود در یکپارچه سازی دیداری ادراکی و هماهنگی حرکتی عامل بروز مشکل هستند. این کودکان در ساز و کارهای نوشتن مشکل دارند، هنگام نوشتن باید به دست خط خود دقت زیادی بکنند. به همین دلیل فکر و مطلبی را که می‌خواهند بر روی کاغذ بیاورند از دست می‌دهند.
بد نوشتن می تواند به شکلهایی مانند آیینه نویسی ، وارونه نویسی و یا بسیار بد خط نویسی مشاهده شود. نارسا نویسی ( بد خط نویسی ) نیز می تواند به صورتهای: کج نویسی بیش از حد ، راست نویسی بیش از حد ، پرفشار نویسی بیش ازحد ، کم رنگ نویسی بیش از حد،زاویه دار نویسی بیش از حد ، فاصله گذاری بیش از حد ، ویا در هم نویسی ( عدم رعایت فاصله) بروز کند.

در حال حاضر مراجعین متعددی با این مشکلات از سوی متخصصین مربوطه به مرکز رشد ارجاع داده می شوند و بعد ارزیابی اولیه توسط جناب آقای دکتر پیشیاره و تعین اولویت ها ی برنامه درمانی به سرپرست سایت مربوطه در مرکز رشد ارجاع و از خدمات کاردرمانی بهره مند می گردند.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات