top
مهم‌ترین راهکارهای تربیت دینی برای آشنایی با مفهوم خدا

مهم‌ترین راهکارهای تربیت دینی برای آشنایی با مفهوم خدا

مهم‌ترین راهکارهای تربیت دینی برای آشنایی با مفهوم خدا

کودکان ۲ تا ۴ سال
آموزش مفهوم مبتنی بر محبت و عاطفه

خدا دوست داشتن است. او به ما کمک می‌کند یکدیگر، حیوانات و دنیا را دوست داشته باشیم. او به ما کمک می‌کند تا زیبایی‌ها را ببینیم. در این سنین برای توضیح مفهوم خدا نیازی نیست از صفات مطلق و انتزاعی که ذهن کودک را به چالش می‌کشند استفاده شود. وقتی مدام تأکید شود که خدا ناظر اوست و در همه حال او را می‌‌بیند کودک «توقع» دارد که هیچ اتفاق بدی برای او و نزدیکانش رخ ندهد. اگرشاهد اتفاق بد یا مصیبتی برای خودش یا اطرافیانش باشد، خدا را مقصر دانسته و احساس می‌کند که خدا دوستش ندارد. کودک در این دوره «ترس مومنانه از خدا‌» نخواهد داشت بلکه به «وحشت کودکانه» از خدا می‌رسد؛ پس نیازی نیست مفاهیمی مثل «بهشت، جهنم، گناه یا ثواب» مدام به شکل طوطی‌وار برایش تکرار شود.

کودکان ۴ تا ۶ سال
آموزش مفهوم مبتنی بر حس زیبایی‌شناسی و حیرت زدگی

انسان‌ها معتقدند که خدا جهان را آفریده است و چون جهان زیباست، ستاره‌ها، گل‌ها، دریاها و انسان‌ها زیبا هستند، خدا هم زیباست. به کودک‌تان این احساس زیبایی را منتقل کنید وبرایش تشریح کنید که خدا انسان‌ها را دوست دارد چون در همه جای دنیا انسان‌ها یکدیگر، بچه‌هایشان و دوستانشان را دوست دارند. هرجا عشق هست، دوست داشتن هست پس خدا هم هست. خدا همه جا هست.

کودکان ۶ تا ۸ سال
آموزش مفهوم مبتنی بر تجارب اجتماعی و ویژگی‌های فکری کودک

خدا زن یا مرد نیست چون آدم یا حیوان نیست. او با چشم دیده نمی‌شود اما مثل هوا همه جا هست و مهربان و قدرتمند است. ما معتقدیم که یک خدا وجود دارد. وقتی می‌گویند خدا در آسمان‌هاست، منظور همین آسمان بالای سر ما نیست بلکه یک نوع احساس بالا بودن و همه‌جا بودن است. بهشت یک احساس خوشبختی و خوشحالی عالی است نه فقط یک باغ که بعد از مرگ به آنجا می‌رویم.

کودکان ۸ تا ۱۲ سال
آموزش مفهوم مبتنی بر تاریخ اندیشه انسان درباره خدا و نمادها و مناسک 

برای کودک آرام آرام شرح دهیم که در طول تاریخ مردمانی که در سرزمین‌های مختلف زندگی می‌کرده‌اند خدا را چگونه شناخته‌اند. از شیوه‌های عبادت و مکان‌ها هم بگوییم. وقت آن است تا با مفاهیم سلبی و غیرالهی مانند «شیطان و جهنم» آشنا شوند. از خدایان نزد هندوها، مصری‌ها، چینی‌ها، مسیحی‌ها، یهودیان و مسلمانان برایش حرف بزنیم.و از حقانیت خدا حرف بزنیم.

• برای فهم «خدا» کودک باید مرحله به مرحله پیش برود. این مفهوم زمانی تبدیل به امری ایمانی و یک مولفه مهم کنترل اخلاقی و وجدان فردی می‌شود که بدون اجبار و با خودآگاهی و انتخابگری کودک همراه باشد. مهم‌ترین نکته که باید هرلحظه مقابل چشمان والدین و مربی‌ها باشد این است که کودک نمی‌تواند «ترس مومنانه و شکوه بندگی» را در سنین پایین درک کند. همه درک‌های او از مفاهیم انتزاعی وابسته به تجربه‌های انسانی اوست. پس عجله کار شیطان است و بهتر این است پله‌پله برای ملاقات با خدا به کودک و فهم ایمانی او کمک کنیم.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات