top
بازی‌های ویدئویی و کامپیوتری؛ خوب یا بد؟

بازی‌های ویدئویی و کامپیوتری؛ خوب یا بد؟

بازی‌های ویدئویی و کامپیوتری؛ خوب یا بد؟

از تاثیرات مثبت یا منفی بازی‌های کامپیوتری زیاد شنیده‌ایم اما به نظر می‌رسد در کنار انتخاب بازی مناسب، مدت انجام آن نیز بسیار مهم است.

محققان می گویند انجام بازی های ویدئویی و کامپیوتری در حد اعتدال می‌تواند تاثیرات مثبت بر مغز کودکان داشته باشد. پژوهشگران همچنین دریافته اند که زیاده روی در انجام این بازی ها می تواند تاثیر منفی بر یادگیری کودکان در دوران تحصیل داشته باشد. این تاثیرات با ایجاد تغییر در ساختار فیزیکی مغز انجام می شود.

در این تحقیق، دکتر "جسوس پوجول" و همکارانش در بیمارستان del mar اسپانیا، ارتباط بین انجام هفتگی بازی های ویدئویی و توانایی های شناختی مشخص و مشکلات مربوط به آن را بررسی کردند. آنها با تحقیق روی 2400 کودک 7 تا 11 ساله دریافتند که انجام این بازی ها برای 1 ساعت در هفته می تواند به بهتر شدن مهارت های حرکتی و همچنین کسب نمرات عالی در دوران تحصیل بیانجامد. این تاثیر مثبت در کودکانی که بیش از 2 ساعت در هفته به بازی های ویدئویی مشغول بودند، مشاهده نشده است.


این تیم تحقیقاتی همچنین دریافتند که انجام مستمر بازی های ویدئویی توسط کودکان می تواند باعث مشکلات یادگیری، درگیری و تنش با کودکان همسن و سال و همچنین کاهش توانایی های اجتماعی آنها شود. آنها با بررسی اسکن های MRI انجام شده روی مغز کودکان مورد مطالعه دریافتند که بازی های ویدئویی باعث تغییر در غده های قاعده ای (Basal Ganglia) ماده سفید مغز و بخش های مرتبط می‌شود . نقش غده های قاعده ای کنترل حرکت و تنظیم وضعیت بدن است.

دکتر " پوجول" در این باره می گوید: بازی های ویدئویی صرفا چیز بدی نیستند اما همه چیز بستگی به مقدار زمان انجام آن دارد. افرادی که بازی های ویدئویی انجام می دهند دارای عملکرد بهتری در مدارهای مغز خود برای یادگیری و فراگیری مهارتهای جدید از طریق تمرین هستند. کودکان به صورت طبیعی مهارت های حرکتی را از طریق تمرین به عنوان مثال در هنگام ورزش یا بازی در فضای باز فرا می گیرند. اکنون تصویربرداری مغز نشان می دهد که آموزش از طریق محیط های مجازی باعث فعال شدن سیستم هایی در مغز می شوند که نقش آنها یادگیری مهارت های حرکتی در کودکان است.


در پایان می توان نتیجه گرفت انجام بازی های ویدئویی و کامپیوتری می تواند برای کودکان مفید باشد به شرطی که والدین بر مدت انجام آن و به‌ویژه نوع بازی ویدئویی و کامپیوتری کنترل و نظارت دقیق داشته باشند.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات