top
آموزش حجاب به کودک

آموزش حجاب به کودک

آموزش حجاب به کودک

وقتی دختری از ما می پرسه حجاب چه بدرد ما میخوره در جواب چگونه او را قانع کنیم؟ چه مثالی براش بزنیم؟ لطفأ چند تا مثال قانع کننده بگویید.
با سلام و عرض ارادت خدمت شما پرسشگر گرامی از اینکه با ما سخن می گویئد خرسندیم و امیدواریم که ارتباط شما با ما تداوم داشته باشد. در پاسخ به سوال شما ابتدا به چگونه پاسخ دادن به سوالات فرد مورد نظر در زمینه حجاب می پردازیم و سپس راه ها و تکنیک هایی که به شما برای سوق دادن او به طرف حجاب کمک می کند اشاره می شود.
پرسشگر گرامی سوال شما خاطره ای را در ذهن من زنده کرد:در سال های ابتدای تحصیل یکی از اقوام اینجانب برای یادگیری برخی از دروس که در آن ضعیف بود پیش من می آمد؛ گرچه حجاب او از لحاظ اسلامی کامل بود اما مادرم اصرار داشت اکنون که او برای یادگیری درس پیش تو می آید به او تذکر بده که چادر سر کند اما بنده با توجه به شرایط فرد مقابل در برابر این خواسته مقاومت می کردم و تذکر به او را بی فایده می دانستم چراکه بر این باور بودم تا زمانی که او خودش چادر را انتخاب نکند تذکر من فایده ای نخواهد داشت. تا اینکه پس از گذشت مدتی او خودش چادر به سر کرد و زمانی که از او سوال شده بود؛ آیا به دلیل شرایط محیطی چادر به سر کرده ای؟  در جواب گفته بود من خودم چادر را انتخاب کرده ام و اکنون که سالیان سال از آن موضوع می گذارد؛ او هنوز چادر بر سر دارد چرا که خودش انتخاب کرده است. شما هم اگر می خواهید بدون هیچ گونه فشاری فرد مورد نظر(گرچه شما سن فرد مورد نظر را ذکر نکرده اید؛ اما از متن سوال شما استفاده می شود که سن او در حد دوره کودکی و یا نوجوانی باشد؛ لذا متن پاسخ بر این اساس تنظیم شده است) حجاب کامل داشته باشد باید زمینه انتخاب حجاب کامل را در او فراهم کنید. به نظر شما چگونه می توان زمینه با حجاب بدون فرد مورد نظر را فراهم کرد؟ پرسشگر گرامی قبل از اینکه به بررسی سوال شما بپردازیم ذکر این نکته ضروری است،‌ گاهی پرسیدن چنین سوالاتی از سوی کودک به معنای واقعی نداستن مطلبی نیست، بلکه کودک از این طریق می خواهد توجه اطرافیان خود را به سمت خود جلب کند و یا اینکه محیط کودک به گونه ای است که کودک در داشتن یا نداشتن حجاب دچار تردید شده است، که در این صورت به جای جواب دادن به سوال کودک باید نیازهای کودک را پاسخ داد و یا اینکه محیط کودک را به گونه ای تنظیم کرد که او دچار تردید در زمینه حجاب نشود. حال اگر انگیزه کودک برای سوال کردن درباره حجاب واقعی باشد، باید در پاسخ دادن به آن اصولی را رعایت کرد که در زبر به بررسی آن می پردازیم:
1.استفاده از داستان:زبان کودک و نوجوان داستان است؛ شما می توانید با مطالعه کتب داستانی که درباره حجاب می باشد و تعریف آن برای فرد مورد نظر به صورت غیر مستقیم به سوالات او جواب دهید. البته لازم نیست به صورت صد در صد از کتاب داستان استفاده کنید؛ بلکه با کمی خلاقیت می توانید خودتان داستان هایی را در این زمینه بسازید و برای او تعریف کنید.
2.بازی یکی دیگر از ابزار انتقال مفاهیم دینی به کودکان است. از طریق  بازی می توانید به سوالات کودک خود جواب دهید. به عنوان مثال: شما می توانید با فضا سازی از طریق بازی به کودک خود آسیب هایی که بدلیل نداشتن حجاب به او می رسد را یاد آور شوید.
3. از زبان تمثیل استفاده کنید. کودکان زبان تمثیل را به خوبی درک می کنند. به عنوان مثال به کودک بگوئید چرا زن ها جواهرات خود را در خانه خود مخفی می کنند. منتظر جواب او باشید. پس از آنکه به سوال شما جواب داد؛ بگوئید موهای تو هم مانند جواهر است که باید از دید نامحرمان مخفی نگه داشته شود.(خود شما می توانید مثال های بیشتری از این دست بسازید)
4. استفاده از گفت و گو سقراطی: در این روش سوالات منظمی را از کودک می پرسیم و این چرخه را آنقدر ادامه می دهیم تا سرانجام کودک (به صورت اتوماتیک) به نتیجه دلخواه ما برسد. چرخه سوالات با توجه به پاسخ کودک تنظیم می شود.
-به نظر تو کسی که حجاب دارد با کسی که حجاب ندارد؛ فرقی ندارد؟
-کودک:به نظر من هیچ فرقی ندارد.
-یعنی قیافه ظاهری کسی که حجاب دارد با کسی که حجاب ندارد، یکی است؟
-البته که فرق دارد.
-پس قبول کردی کسی که حجاب دارد با کسی که حجاب ندارد، تفاوت دارد؛ به نظرت در چه چیزهایی با هم تفاوت دارد؟
و اینقدر این سوالات را ادامه می دهیم تا کودک یا نوجوان به نتیجه دلخواه ما برسد.
5. با مطالعه کتابهایی که درباره فلسفه حجاب نگاشته شده است؛ در گام اول با فلسفه حجاب آشنا شوید و سپس با زبانی کودکانه این فلسفه را به کودک انتقال دهید.
6. با مطالعه کتاب هایی که در زمینه رشد کودک و نوجوان نوشته شده است، اطلاعات خود را درباره ویژگی های کودک افزایش دهید تا بتوانید پاسخ های کودک را با توجه به توانایی های ذهنی او جواب دهید.
باز با ما سخن بگوئید.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات