top
نقش مادر در تربیت از منظر اسلام

نقش مادر در تربیت از منظر اسلام

نقش مادر در تربیت از منظر اسلام

عفت نقی زاده کارشناس مطالعات زن و خانواده، در بررسی جایگاه زن در خانواده از دیدگاه اسلام گفت: امروزه به دلایل مختلفی بشر با مشکلات و مسائل متعددی روبرو است که نتیجه گرایش به دنیای مدرنیته در سایه پیشرفت روز افزون علم و فناوری است . این امر روز به روز سبب دوری خانواده های از فضای سنتی زندگی شده و موجب عدم شناخت و درک صحیح اعضای خانواده از وظایف ذاتی خود شده است.

 

این کارشناس افزود: در این میان زن به عنوان مادر جایگاه مهمی در خانواده داشته و مسئولیت خطیر تربیت نسل آینده در بستر خانواده بر عهده اوست؛که  این امر در جوامع امروزی در حال فراموشی بوده و نقش مادران در تربیت فرزندان در حال کم رنگ شدن است.

 

نقی زاده در بررسی شخصیت زنان و نقش آنها در خانواده از دیدگاه قرآن و احادیث گفت: چنین به نظر می رسد که آفرینش زن و مرد بصورت یکسان بوده و دارای استعداد و دارایی یکسانی می باشد .

 

وی افزود: همچنین گرایش به راه راست به عنوان یگانه مسیر رسیدن به عبودیت و بندگی پروردگار که هدف از آفرینش زن و مرد است به عنوان بهترین راه معرفی شده و در این مسیر بارها از شیطان به عنوان دشمن مشترک زن و مرد یاد شده است. در احادیث نیز بارها دعوت به تکریم زنان شده است و آنان را همتای مردان معرفی کرده و بهشت را زیر پای مادران توصیف می کند.

 

کارشناس زن و خانواده بیان کرد: دومین ساحت از حیات انسانی زن و مرد، عرصه زندگی خانوادگی است؛ هویت مشترک اصلی زن و مرد در عرصه خانواده است. چرا که نمیتوان معتقد به شخصیت انسانی برابر زن و مرد شد مگر آن که بتوان آن را در ساحت های حیات به اثبات رساند.

 

وی اظهار داشت: در خصوص جایگاه زن در خانواده نیز باید اذعان کرد که برخلاف نظرات غلط برخی افراد که زنان را موجوداتی ضعبف جلوه داده و به عنوان وسیله بدان نگاه می کنند؛ تلقی اسلام از ازدواج با حفظ جایگاه برابر زن و مرد ، بقای نسل انسانی، سکونت و آرامش ارضای غریزه جنسی، مشارکت در حیات معنوی و مادی و در نهایت تربیت نسل است. در این میان جایگاه زن به عنوان مادر و همسر بسیار مهم و حیاتی ارزیابی می شود.

 

نقی زاده یادآور شد: زن در همه مزایای زندگی سهیم است ، چه به عنوان مادر ، چه به عنوان همسر. طراحی حقوق زن در خانواده نیز باید براساس همین شخصیت مستقل و برابر او باشد . نمیتوان نقش همسری زن را برابر مرد دانست ولی حقوق طلاق و سرپرستی را یکسره به مردان سپرد چنان که نمی توان مقام مادری را تا عرش الهی بالا برد ولی وی را از حق حضانت و سرپرستی محروم ساخت.

 

وی با اینکه خانواده در اسلام سالار ندارد گفت: مرد سالاری، زن سالاری و کودک سالاری همه انحراف از مسیر طبیعی و فطری خانواده است ؛ هریک از اعضای خانواده حقوق وظایفی دارند که باید حقوق وی ایفا شود و به وظایف خود پایبند و متعهد باشند. وی گفت: در خانواده مسلمان مدیر هست اما سالار و مولی نیست و اعضای خانواده برحسب لیاقت و استعداد وظیفه مدیریت را برعهده  می گیرند.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات