top
چرا فرزند بزرگتر اعتماد به نفس پایین تری دارد؟

چرا فرزند بزرگتر اعتماد به نفس پایین تری دارد؟

چرا فرزند بزرگتر اعتماد به نفس پایین تری دارد؟

توجهی که به نوزاد جدید می شود می تواند به آسانی باعث خرابی و یا تضعیف اعتماد به نفس در کودک بزرگ تر گردد، به خصوص وقتی او در دوره پیش دبستان قرار دارد. ارزیابی و ارزش گذاری او در مورد خودش دچار آسیب می شود و حضور خواهر یا برادر کوچک تر او را به وحشت می اندازد.

 

تضعیف اعتماد به نفس

فرزند پیش دبستانی شما دوست دارد که در مورد خودش خوب فکر کند، او نیاز دارد که خودش را دوست بدارد و برای خودش ارزش قایل شود، اگر چنین نباشد احساس یاس و درماندگی خواهد کرد.

گرچه کودکان نوپا خیلی به خودشان اعتماد دارند، اما در سنین آمادگی و پیش دبستانی این شرایط تا حد زیادی تغییر می کند. اعتماد به نفس کودک با شروع مقایسه خودش با همسن و سالانش افت می کند.

در مقایسه با یک کودک نوپا، کودک پیش دبستانی تمایل بیشتری برای پذیرش تقصیرات و نتایج کارها و اعمالش دارد. با این حال این مسئله به معنی این هم هست که او از ضعف ها و اشتباه های خود آگاه است.

کودک در این سن به شکست هایش خیلی توجه دارد و وقتی کار مطابق با برنامه و نقشه او پیش نمی رود خیلی زود ناراحت می شود. به طور کلی در این سن دخترها خیلی بیشتر از پسرها انتقاد پذیر هستند.

شروع مدرسه می تواند باعث افت دیگری در اعتماد به نفس او باشد. بار دیگر او خود را با همسن و سالانش مقایسه می کند و ناگهان خود را کمتر از آن ها قابل قبول و دوست داشتنی می یابد.

 

تقویت اعتماد به نفس

فرزندتان مایل است که شما در تجربیات او سهیم بشوید. همچنین می خواهد هنگامی که نیاز دارد شما به او در حل مشکلاتش کمک کنید. او ارزشی برای خودش قایل نمی شود مگر اینکه شما برای او ارزش قایل شوید و برایش وقت بگذارید.

برای کودک فعالیت هایی در نظر بگیرید. کودکان اصولا تغییر پذیرند. با این حال اعتماد به نفس او هنگامی که حس کند در کاری موفق است بالا می رود چه ورزش باشد، چه هنر و یا سایر فعالیت ها.

بدون در نظر گرفتن نتیجه، تلاش کودک را تشویق کنید. این برای کودک خیلی آسان است که بر آنچه که به آن می رسد یا نمی رسد تمرکز کند بنابراین او را تشویق کنید که بر روی مراحل عملی که باعث به بار آمدن نتیجه می شود تمرکز و دقت داشته باشد.

به فرزندتان بگویید که چقدر دوستش دارید. اهمیتی ندارد که فرزند شما در چه سنی است، او دوست دارد از زبان شما بشنود که موجود فوق العاده ای است. روابط شما و او تاثیر زیادی بر اعتماد به نفس اش دارد، پس از این عامل مهم بهره بگیرید.

هرگز او را با خواهر و یا برادر کوچک ترش مقایسه نکنید. اعتماد به نفس او هیچ وقت با تکرار مقایسه او با خواهر یا برادر کوچک ترش تقویت نمی شود.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات