top
چرا کمرویی؟

چرا کمرویی؟

چرا کمرویی؟

کمرویی، یکی از مشکلات جدی برخی کودکان و نوجوانان است و اگر درمان نشود، به نوعی بیماری روانی (معلولیت اجتماعی) تبدیل خواهد شد. یکی از مهمترین عوامل شکوفا نشدن استعدادهای کودکان و نوجوانان، کمرویی است.

 

علل کمرویی کودک

1- انتقال از والدین: برخلاف تصور برخی که کمرویی، ارثی است، این گونه نیست، بلکه در واقع از والدین به کودک «منتقل» می­شود. به والدین کمرو توصیه می­کنم برای جلوگیری از این انتقال، با تمرین و تلقین، خود را وارد صحنه­های گوناگون کنند و از کمرویی بپرهیزند.

 

2- سختگیری بیش از حد: وقتی در ادب، نظم، عبادت، تحصیل و… بسیار سخت بگیرید، فرزندتان دچار کمرویی می­شود، زیرا همیشه او را واداشته­اید که کارها را به بهترین شکل انجام دهد، و اکنون از این می­ترسد که اگر وارد فعایتی گروهی شود و به کاری دست زند نتواند آن را به بهترین وجه انجام دهد، بدین جهت وارد گروه نمی­شود و از انجام فعالیت­های گروهی گریزان است. توقع بیش از حد شما از کودک نیز همین مشکل را ایجاد می­کند.

 

3- القائات نادرست: متاسفانه گاهی در جامعه و به ویژه در مدارس، کمرویی با ادب اشتباه می­شود و کودک کمرو را بدین جهت که سخن نمی­گوید و آزاری ندارد، با ادب می­خوانند و با این القای نادرست، کمرویی را در او تثبیت می­کنند. گاهی کمرویی دختران نیز با حیا اشتباه می­شود، در حالی که حیا، صفتی بسیار پسندیده است و کمرویی ناپسند شمرده می­شود و حیا و اجتماعی بودن برای دختران قابل جمع است.

 

راه­های درمان کمرویی کودک

 

الف) فشارها و سختگیری­ها را کم و به فرزندتان آزادی نسبی بدهید.

 ب) اگر فرزند شما اشتباهی کرد، با روی گشاده آن اشتباه را بپذیرید تا از اشتباه کردن نترسد

ج)در مهمانی ها و برای امور منزل به او مسئولیت بدهید، مسئولیت­هایی از قبیل پرسیدن شماره تلفن از مخابرات، پرسش از       شهرداری، خرید بلیت از گیشه فروش بلیت و…

د) نقاط مثبت او را به ویژه در جمع بگویید.

هـ) ارتباط او را با همسالان عادی و فعال بیشتر کنید.

و) زمینه مشاهده برنامه­هایی نمایشی را برایش فراهم سازید که در آن­ها، قهرمان نمایش به رغم کمرویی، به کارهای بزرگ و گروهی دست می­زند.

ز) زمینه شرکت او را در برنامه­ های نمایشی مدرسه و پذیرفتن نقش­های ساده بدون کلام (نگهبان) و فعالیت­های گروهی فراهم سازید.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات