top
خانواده‌، یک تیم منسجم

خانواده‌، یک تیم منسجم

خانواده‌، یک تیم منسجم

در جوامع انسانی، خانواده به گروهی از افراد گفته می‌شود که با یکدیگر از طریق هم‌خونی، تمایل سببی، و یا مکان زندگی مشترک وابستگی دارند.خانواده در بیشتر جوامع، نهاد اصلی جامعه‌پذیری کودکان است.  هر خانواده تکیه گاه عاطفی و اقتصادی اعضای خود است و هر فرد، هویت دینی، فرهنگی و نیز طبقه اجتماعی خود را از خانواده خود به ارث می‌برد. هدف اصلی ازدواج همچنان در جوامع اسلامی بقای نسل و به دنیا آوردن فرزندان است به طوری که تولد فرزند اصولا نشانه موفقیت ازدواج تلقی می‌شود و با تولد فرزند است که عملا خانواده شکل می‌گیرد.

 

پرورش و نگهداری از فرزندان وظیفه مشترک پدر و مادر است ولی چون پدر برای تأمین معاش معمولا بیرون از خانه به سر می‌برد، مسئولیت اصلی تربیت فرزندان برعهده مادر قرار می‌گیرد. فرزندان با مادر رابطه نزدیک‌تری دارند و گاه مادر واسطه ارتباط فرزندان با پدر تلقی می‌شود، یعنی هم پدر خواست‌ها و اوامر خود را به واسطه مادر به فرزندان منتقل می‌کند و هم فرزندان نیازهای خود را از طریق مادر با پدر مطرح می‌کنند.

 

خانواده زمینه‌ساز بسیاری از انحرافات و لغزش ها و شرافتمندی‌ها و درستکاری‌هاست و به‌ جـرأت‌ مـی‌توان‌‌ گـفت وضع آشفته و متزلزل جامعه امروز تا حد زیادی‌ متاثر از وضع نابسامان خانواده‌هاست و چنانچه‌ قرار شـود دنیای نامتعادل و اوضاع بحرانی امروز بشر تا حدودی سر و سامان گیرد‌ باید تـجدید نظری در‌ اوضاع‌‌ خانواده‌ها بـه عـمل آید.

 

طرز تفکر ما براساس بینش‌ اسلامی آن است که کودک، با فطرتی پاک پا به عرصه‌ وجود می‌گذارد و فطرت و ذات او خداشناس،شریف و متمایل به عقاید و فضایل‌ اخلاقی و الهی می‌باشد. اما اینکه چه امری بـاعث می‌شود که کودکی با این فطرت‌ سالم به سوی انحرافات و منجلاب فساد کشانده شود.

 

خانواده و خانه اولین اجتماع‌ است‌ کـه‌‌ کودک در آن قدم می‌گذارد، محیط خانواده اثری مستقیم‌ بر روی رفتارها‌ و اعمال‌ کودک‌ دارد. بنابر این از مهم‌ترین‌ وظایف خانواده تربیت صـحیح کـودک و ایـجاد محیط مساعدی برای‌ رشد‌ کودک‌ می‌باشد. از آنجا که بدو تولد کودک‌ پدر و مادر خـود را دیـده و آن ها‌ را‌ از‌ هر نظر کامل‌ترین‌ می‌داند. بنابر این رفتارهای والدین، چه خوب و چه بـد، هـمه بـرای کودک‌ الگوهای‌ رفتارهای‌ می‌شوند. کمبود آموزش‌ و توجه و نبود دیگر‌ امکانات‌، پیامدهای‌ ناگواری را بـه دنـبال دارد‌، که به عنوان «آثار محرومیت و بد‌ آموزی‌ها‌» یاد شده است.

 

همه‌ کودکان‌ مـا در آغـوش‌ پدر و مـادر بزرگ نمی‌شوند و بعضی از کودکان ممکن‌ است در شـیرخوارگاه ها‌ و پرورشـگاه ها‌ و امثالهم بزرگ‌ شوند. چیزی که مسلم‌ است‌ این است‌ که‌ بهترین‌ نوع‌ تـربیت، تـربیت خانواده‌ است و بهترین مربیان تـربیتی‌ پدر و مـادر هستند. از آنجا که دختران دارای روحیه حساس‌تری‌ نسبت بـه پسـران هستند، عوامل تخریبی بیشتر بـر‌ روی آن ها اثـر مـی‌گذارد. امـا این عوارض به خـانه و خانواده محدود نمی‌شود، چرا که جامعه متشکل از خانواده‌هاست.

 

از آنجا‌ که‌ در سنین کودکی‌ شخصیت انسان‌ها شکل می‌گیرد، محبت کردن از جانب والدین در تکمیل و تدوین این شخصیت نقش‌ به سزایی دارد. توجه و محبت مستمر در شکوفایی و تربیت فرزندان بسار مؤثر است اما از سویی دیگر افـراط در مـحبت کردن‌‌ اثرات سوء فردی و اجتماعی دارد. برقراری عدالت بین فرزندان یکی مهمترین رکن نظام خانواده است. تبعیض در خانواده مقدمه برای شروع بسیاری از ناهنجاری هاست. درگیری و کشمکش والدین تأثیرات سوء بسیاری در زندگی کودکان و نوجوانان دارد زیرا آن ها خواهان محیطی آرام و امن هستند و هرچه آرامش آن ها را سلب کند خسارات روحی و روانی بسیاری بر آن ها وارد می کند.

 

تعریف قوانین در خانواده یعنی میزان محدودیت ها و آزادی ها مقدمه برای پذیرش قوانین و مقرارت دیگر در بطن زندگی ایست. پدر و مادر باید حدود آزادی فرزندان را تعریف کنند زیرا محدودیت زیاد باعث افسار گسیختگی در اکثر مواقع و لجاجت های بی پایه و اساس می گردد و از جهت دیگر آزادی عمل بی قید و شرط شرایط را برای شروع بی بند و باری های بسیار مهیا می کند.

غیرت و حساسیت نسبت به حفظ حریم خانواده از ناجوری‎ها و دعوت آن ها به ارزش‎های دینی و اخلاقی از اولویت‎های یک فرد مسلمان است. از سوی دیگر بی‎تفاوتی و کوتاهی نسبت به این امر به هیچ وجه جایز نبوده و عواقب بدی را برای افراد خانواده و جامعه در پی خواهد داشت؛ زیرا رشد و پیشرفت یک جامعه بسته به فرهنگ و تربیت‎هایی است که در محیط خانواده شکل می‎گیرد، بنابراین لازم است هم مسئولان امر و هم سرپرستان خانواده برنامه‎های مناسبی جهت رشد و ارتقای خانواده‎ها داشته باشند.

خانواده‌ی موفق به صورت یک تیم منسجم عمل می‌کند. اولیا از کودکی فرزندان را در تصمیم‌گیری‌ها شرکت می‌دهند و ذهن آن‌ها را برای مدیریتِ مؤثرِ چالش‌های زندگی آماده می‌کنند. تیم خانواده، فرزندان را به حال خود رها نمی‌کند و در روز، ساعتی هرچند کوتاه را به گفت‌وگو و بررسی وقایع روزانه اختصاص می‌دهد.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات