top
اعتیاد مجازی

اعتیاد مجازی

اعتیاد مجازی

مدت زمانی که کودکان در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند می‌تواند همچون مصرف مواد مخدر و الکلی برای آنان اعتیادآور باشد و باید تحت درمان قرار گیرند. اغلب مواقع مدت زمانی که کودک صرف کار با وسایل الکترونیکی می‌کند به عنوان عاملی بالقوه در اعتیاد افراد نادیده گرفته می‌شود. زمانیکه از اعتیاد صحبت می‌شود افراد به دنبال مصرف مواد مخدر هستند اما اعتیاد الگویی رفتاری است که می‌تواند خود را به شیوه‌های متفاوتی نشان دهد. اخیرا نگرانی‌ها در مورد تعداد افراد نوجوان و جوانی که از طریق وسایل الکترونیکی به محتویات نامناسب دسترسی دارند افزایش یافته است.

با وجود مزایای فراوان، فضای مجازی به دلیل ویژگی های خاص خود نظیر گمنامی، سهولت ارتباط و هزینه پایین دسترسی و وابسته نبودن به زمان و مکان خاص، محملی برای انواع آسیب ها و کلاهبرداری ها است و با گذشت زمان، افزایش آسیب ها و کلاهبرداری های فضای مجازی مشهود است.

.

فضای‌ مجازی‌ محیطی‌ مشتمل بر شبکه های رایانه ای، رسانه های ارتـباطی و کـاربرانی است که به تبادل‌ داده ها‌ و اطلاعات پرداخته و هر کس به کار، تأمین نیازها و علایق خود می پردازد. این فـضا‌ بـاعث‌ کوتاه شدن‌ فاصله ها و استقلال از مکان شده است که بارزترین تفاوت دنیای واقـعی و فـضای مـجازی‌ می باشد‌، زیرا در دنیای واقعی انسان ها در طول زمان و در چارچوب مکان محصور بوده‌ و محدوده‌ فعالیت‌ هایشان متأثر از این واقـعیات اسـت.

اما در دنیای مجازی با استفاده از فناوری های نوین‌ ارتباطی‌ و رایانه ها به نقاط ضعف انـسان کـه همانا سرعت، دقت، حافظه و خستگی‌ و مشکل‌ جوامع‌ کاری که همانا زمان، هزینه، نـیروی انـسانی و مـحدودیت های جغرافیایی هستند، پوشش داده و با سرعتی‌ نزدیک‌ به‌ سرعت نور خواسته ها و پاسخ هـا بـه مقصد و مبدأ منتقل می شود. در‌ هر‌ حال فضای مجازی در هر تعبیری و با هر تـعریفی، قـلمرویی وسـیع ، بدیع و بکر است که برای‌ ساکنان‌ خود امکانات، آزادی ها، فرصت ها، دلهره ها، آسیب ها و مـحدودیت هـای نوینی را‌ به‌ همراه دارد.

به تبع تغییرات ناشی از‌ فناوری‌ اطلاعات‌، زندگی بشر بـه فـضای جـدیدی منتقل شده‌ و در‌ حال انتقال است . به همین سبب جرائم در اجتماع شکل جدیدی یافته و روشهای‌ جـدیدی‌ را بـرای پیشـگیری و کشف میطلبد‌. زندگی‌ جدید، قوانین‌ و مقررات‌ اجتماعی‌ جدیدی را در پی خواهد داشت‌ که‌ قـوانین کـشورهای مختلف برای مقابله با جرائم فضای مجازی از جمله این‌ قوانین‌ است . در فضای جدید زندگی، پلیس‌ نـقشی مـتفاوت از گذشته‌ داشته‌ و مراقبت از خیابان، مانع ارتکاب‌ و کشف‌ جرم نمی شود.

فضای مجازی کـارکردهای آشـکار فراوانی را به نمایش گذاشته و زندگی اجتماعی‌ و فـردی‌ بـشر را دگـرگون کرده است‌. از‌ طرف‌ دیگر، کارکردهای پنهان‌ فـضای‌ مـجازی (پولشویی، هرزه نگاری، جاسوسی‌، شنود‌، خرابکاری، کلاهبرداری، جعل، سرقت، قاچاق، اخاذی و انواع دیگر بـزه های اجـتماعی) است که بخش مهم‌ آن در راسـتای مأموریت هـای پلیسـی بـوده‌ و اقدامات‌ پلیسی را‌ در‌ جهان‌ سبب شده اسـت .

ازجمله چالش های اساسی گسترش فناوری ارتباطات درجهان به ویژه کشورهای در حـال تـوسعه‌ و بهره گیری‌ از اینترنت، آسیب های فرهنگی و اجـتماعی‌ است‌. قرارگرفتن‌ در‌ معرض‌ فـرهنگ هـای گوناگون‌، آزادی های‌ زیاد در یک دوره زمانی نسبتاً کـوتاه و امـکان دسترسی به اطلاعات غیراخلاقی گوناگون از طریق اینترنت‌، برخی‌ از‌ نمونه های این خطرها می باشند. در کـشورهای‌ در‌ حـال‌ توسعه‌، ازجمله‌ کشور‌ ما، بـنابر شـرایط فـرهنگی و اجتماعی، احتمال آسـیب پذیری در اثـر تعامل گسترده با دیگـر فـرهنگ ها وجود دارد. با وجود پیشرفت های حاصل شده در ساز و کارهای امنیتی‌ و کنترلی در اینترنت، قابلیت هـای کـنترلی در این گونه موارد کمتر مؤثر واقع می شوند.

 

با تـوجه بـه انـتقال بسیاری از فعالیت های زنـدگی روزمره به فضای مجازی و قابلیت‌ ها‌ و تأثیرات گسترده این فضا در انجام آسان امور و با توجه بـه آمار پلیس فتا و آنچه در رسانه ها مانند جـراید شـاهد آن هـستیم، گـسترش انـواع آسیب ها، کـلاهبرداری ها و تـهدیدها‌ در‌ فضای مجازی است. برای مبارزه و پیشگیری از مسائل مبتلا به فضای مجازی، از آن جا که بر گستره و حجم وقـوع جـرائم تـأثیر چشمگیری دارد و باعث‌ درگیری‌ و افزایش مسئولیت ناجا در مـواجهه‌ بـا‌ جـرم می شود، شـناخت فـضای مجازی و آسیب های آن و چاره اندیشی برای ناجا یک ضرورت مهم تلقی می شود. این موضوع با تأسیس پلیس فتا و ایجاد مرجع‌ رسمی‌ کنترل و رسیدگی به جرائم‌ سایبری‌ اهمیتی دوچندان یافته است .



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات