top
فرزند یعنی خادم پدر و مادر و بس

فرزند یعنی خادم پدر و مادر و بس

فرزند یعنی خادم پدر و مادر و بس

بعضی از پدران و مادران نسبت به فرزندانشان فقط و فقط حقوق خودشان را می نگرند و بر این باورند که فرزند یعنی خادم پدر و مادر و بس. اما آنان در قبال فرزندان شان چه مسئولیتی دارند. هیچ گونه توجه و دقتی در این راستا ندارند.

 

در کودکانی که مورد تنبیه بدنی و سوء استفاده قرار گرفته اند موارد زیر دیده می شوند:

- داشتن تصویر ضعیف و مبهم از شخصیت خودشان

- ناتوانی در اطمینان یا محبت و عشق به دیگران

- پرخاشگری ، آشوبگری و انجام رفتارها و اعمال غیرقانونی

- خشم و عصبانیت

- رفتارهایی در جهت نابود سازی خود و تفکراتی که آنها را به سوی خودکشی سوق می دهد

- بی تفاوتی ، بی ارادگی و کناره گیری

- ترس از آغاز روابط جدید یا فعالیتهای تازه

- ایجاد مشکل در مدرسه یا عدم موفقیت

- احساس ناراحتی یا دیگر نشانه های افسردگی

- دیدن کابوس و بازگشت به گذشته

 

تنبیه بدنی به هر شکلی که باشد قطعا بین شما و فرزندتان دیوار و حائل ایجاد می‌کند. خود ما از کسانی که به نوعی سعی می‌کنند به ما آسیب برسانند نفرت داریم. به هر حال این طبیعت انسان است و پدر و مادر باید بدانند تاثیر انضباطی تنبیه بدنی، سطحی و موقتی است. برای ایجاد یک پیوند دائمی با فرزندتان باید در کنار آموزش نظم و انضباط، به او احترام هم بگذارید. تنبیه بدنی مولد احساس ترس است و برای همیشه بین والدین و فرزندان فاصله می‌اندازد.

 

همواره به جای تنبیه و اعمال خشونت راه بهتری هم می توان پیدا کرد. چون تنبیه بدنی عوارض متعددی در رفتار و روحیه فرزند شما به جای خواهد گذاشت.

 

این روشها عبارتند از:

- به او بیاموزید. به جای مجازات او به خاطر کار نادرستش، کار درست را به او یاد بدهید. مثلاً بگویید: "وقتی اسباب بازی هایت را در اتاق پذیرایی رها می کنی من این کارت را نمی پسندم. دوست دارم دفعه بعد آنها را در کمد بگذاری."

 

- از عصبانیت دوری کنید. به جای تمرکز روی اشتباه یا رفتار نادرست کودک، که شما را برای هیجان و عکس العمل احساسی آماده می کند، از هر یک از موارد خطای فرزندتان به عنوان موقعیت خوبی جهت راهنمایی او و فراگیری استفاده کنید.

 

- از لجبازی و زورآزمایی بپرهیزید. هیچ کاری مخربتر و بی فایده تر از زور آزمایی با فرزند نیست. او را به همکاری کردن تشویق کنید. مثلاً می توان گفت : "من مشکلی دارم. من دوست دارم تو پیراهن تمیزی بپوشی ولی می بینم که تو بازهم همون قبلی رو می پوشی. به نظرت چطور می شه این مسئله رو رفع کرد؟". وقتی مشکل را با کودک در میان بگذارید احتمالاً بیشتر علاقه مند می شود که در حل آن کمک کند و با شما همکاری کند.

 

 آکادمی طب کودکان آمریکا نیز به خانواده های امریکایی توصیه کرده است بجای تنبیه بدنی از روش موثر "راندن کودک به گوشه دیوار " استفاده کنند زیرا این شیوه به کودک فرصت می دهد به رفتار خود و عواقب آن فکر کند.

 

کاترین تیلور پژوهشگر امریکایی معتقد است اگر والدین از تنبیه بدنی پرهیز و روش های غیربدنی استفاده کنند ، کودکان نیز در سنین بالاتر بهتر رفتار خواهند کرد.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات