top
سندرم نفروزی در کودکان 1 تا 6 ساله

سندرم نفروزی در کودکان 1 تا 6 ساله

سندرم نفروزی در کودکان 1 تا 6 ساله

در این عارضه ، مقدار زیادی پروتئین از طریق کلیه ها از جریان خون وارد ادرار میشود. کاهش پروتئین خون منجر به اِدِم ( ورم ) یعنی تجمع مایع زائد در بافت های بدن میشود. سندرم نفروزی عمدتا در کودکان 1 تا 6 ساله رخ می دهد و شیوع آن کم است.

 

علائم اصلی این عارضه عبارت اند از :

•    تورم اعضای بدن که معمولا به تدریج ظرف چند هفته بروز می کنمد .

•    کاهش مقدار ادرار 

•    افزایش وزن

•    گاهی اسهال ، بی اشتهایی و خستگی غیرعادی کودکان مبتلا به سندرم نفروزی در معرض عفونت های مختلف و نیز تشکیل لخته های خون در رگ ها می گیرند.

آیا باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر اعضای بدن کودک متورم شود باید ظرف 24 ساعت او را نزد پزشک ببرید. پزشک کودک را معاینه میکند و دستور آزمایش ادرار را از نظر وجود پروتئین در آن میدهد. اگر آزمایش ها نشان دهنده ی سندرم نفروزی باشد، کودک برای آزمایش های بیشتر در بیمارستان پذیرش می شود. در صورت تایید تشخیص ، کودک در بیمارستان تحت درمان قرار میگیرد.

درمان شامل داروهای کورتیکواستروئیدی و آنتی بیوتیک می باشد. ظرف 10 روز همچنان که مایع اضافی بدن توسط کلیه ها دفع میشود ، باید ورم اعضای بدن ( اِدِم ) بهبود یابد ، که همزمان با آن ، افت سریع وزن بدن رخ می دهد. احتمالا تا زمانی که آزمایش ها نشان دهد پروتئین در ادرار وجود ندارد کودک در بیمارستان خواهد ماند، که ممکن است تا 6 هفته طول بکشد.

چه کمکی میتوانم بکنم؟

پس از ترخیص از بیمارستان ، ممکن است از شما بخواهند هر روز با نوارهای مخصوصی که در تماس با پروتئین تغییر رنگ می دهد ادرار کودک را آزمایش کنید. اگر نوارها نشان دهنده ی وجود پروتئین در ادرار بود ، با پزشک تماس بگیرید.

چشم انداز

کودک شما ممکن است از سندرم نفروزی کاملا بهبود یابد و هیچ مشکل دیگری نداشته باشد . اما در برخی کودکان ، یک یا چند بار عود میکند. اگر کودک شما مکررا دچار عود این عارضه شود ، ممکن است برای او به مدت 1 سال یا بیشتر داروهای کورتیکواستروئیدی تجویز شود.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات