top
وقتی کودک می ترسد...

وقتی کودک می ترسد...

وقتی کودک می ترسد...

کودکان گاهی اوقات دچار ترس و اضطراب می شوند و در برابر هر آنچه که خاطرشان را می آزارد واکنش نشان می دهند و خاطر والدین خود را مکدر می کند. ترس کودکان دلایل مختلفی دارد و می تواند حتی اکتسابی باشد. ما در این مقاله راه های مقابله با این مسئله را خاطر نشان می کنیم.

بعضی از کودکان از چیزهای مختلفی مانند تاریکی, تنهایی, حیوانات, بعضی صداها, محیط های نا آشنا, بر خورد با افراد تازه وارد و یا خیلی چیزهای دیگر می ترسند و اغلب اوقات ترس کودکان با گریه و جیغ و یا چسبیدن به والدین بروز داده می شود.

ترس کودکان می تواند بخاطر یک اتفاق و یا اکتسابی و همچنین بخاطر شرایط زندگی آنها باشد. بعضی مواقع کودک ترس را از والدین خود می آموزد و در مواجه با شرایط همانند پدر یا مادر خود اضطراب درونی خود را آشکار می کند. همچنین ترس در کودکان می تواند ناشی از صدمه ای باشد که در شرایط مشابه به او وارد شده است و در مواجه شدن دوباره با آن شرایط یا محیط بر حسب ضمیر نا خود آگاهش واکنش نشان دهد. ما در ادامه این مقاله از دلایل ترس کودکان و راه های مواجه و مقابله با آن بحث می کنیم.

 

راه های مقابله با ترس کودکان در شرایط مختلف:

کودکان در هر سنی به اقتضای سنشان ترس های مختلفی را احساس می کنند و برطرف کردن این ترسها به عهده والدین است. والدین با دو شیوه پیشگیری و کاهش ترس می توانند در برطرف کردن ترس کودکان عمل کنند. در شیوه پیشگیری قبل از اینکه کودک خودش با صحنه یا صدا یا شی ای که قرار است بترساندش رو به رو شود بهتر است پدر یا مادر درباره آن به او توضیح دهند و او را برای مواجه با آن شرایط آماده کنند, مثلا اگر هوا ابری است و قرار است رعد و برق بزند در مورد اینکه الان از آسمان یک صدای بلند همراه با یک نور شنیده و دیده می شود به او توضیح دهید.

یا اگر قرار است به مطب دکتر برود خوب است از قبل آمادگی مواجه با شخص دکتر و لوازم کار و محیط او را داشته باشد. و در شیوه کاهش ترس کودکان, هیچگاه کودک را بخاطر ترسش مسخره نکنید و او را مورد سرزنش قرا ندهید و رفتاری از خود نشان ندهید که او به خاطر ترسش شرمنده شود. به جای این کار به او حس امنیت بدهید, در مورد افراد شجاع با او حرف بزنید و از آنها برایش قصه بگویید و رفتار افراد ترسو را در برابرش زشت و ناپسند جلوه دهید. قبل از خواب او را نترسانید و به جای استفاده از کلمات تهدید آمیز با یک لالایی آرام و یا یک قصه شیرین آنها را به آغوش خواب ببرید. کودک را از عشق و محبت خود مطمئن کنید و مهم تر از هر چیزی دیگری قبل از هر واکنشی علت ترسش را بیابید. به ترس کودک احترام بگذارید و با آن بازی نکنید, وقتی می ترسد آرامش خود را حفظ کنید و این آرامش را هم به کودک منتقل کنید. ترس بچه ها بخاطر داستانهای وحشتناکی یا فیلم و کارتون هایی که قبل از خواب می بینند و قوه تخیلشان, همچنین به علت حرفهایی که از والدین می شنوند همانند "میدم آقا غوله ببرتت” یا سخنان اینچنینی بروز می کند.

 

انواع ترس کودکان و راه های مواجه با آن:

ترس در کودکان انواع متفاوتی دارد که برای درمان ترس آن ها بهتر است با انواع عوامل موثر در ترسیدن کودکان آشنا شوید.

 

ترس از تاریکی:

کودکی که از تاریکی می ترسد را هیچوقت با سخنانی مثل تاریکی ترس ندارد, تو دیگر بزرگ شده ای و… سعی در آرام کردن آنها نداشته باشید چون نه تنها تاثیر گذار نیست بلکه نتیجه عکس هم به دنبال دارد. به جای این کار دست او را بگیرید و همراهش به یک اتاق تاریک و یا فضای تاریک بروید و همانطور که دستش را در دست دارید جای تمام وسایل را نشان بدهید و حتی در کمد دیواری را باز کنید و مطمئنش کنید که همه چیز همانند روز سر جای خود قرار دارد. زیر تخت را نشانش بدهید و همچنین به او در مورد سایه هر شی توضیح دهید و از قوه تخیل فوق العاده او برای سایه بازی بهره ببرید و به اطمینان بدهید که در تاریکی هم تمام وسایل سر جای خود قرار دارد و هیچ جایی برای نگرانی نیست.

اگر می ترسد که در تاریکی بخوابد با گذاشتن یک چراغ خواب در اتاق او نور کافی برای خوابیدن را در اختیارش قرار دهید. اگر از تنهایی خوابیدن در تاریکی می ترسد دستش را در دست بگیرید او را مطمئن کنید که تا زمانی که خوابش ببرد کنارش می نشینید و در شب که او خوابیده است چندین بار به او سر می زنید و تنهایش نمی گذارید. برایش یک لالایی آرام بخش بخوانید و یا او را در آغوش خودتان بخوابانید تا با احساس گرما و گوش دادن صدای قلب شما به آرامی بخوابد و بعد در سر جایش بگذارید و یادتان نرود چراغ خوابش را روشن بگذارید تا هر موقع از شب بیدار شد بتواند موقعیت خود را تشخیص بدهد.

 

ترس از تنهایی:

کودکانتان را بیش از اندازه به خود وابسته نکنید که در نبود شما احساس امنیت خود را از دست بدهند و دچار ترس و اضطراب شوند. وقتی قرار است کودک برای ساعاتی تنها بماند لازم نیست مدام در این باره با او صحبت کنید, بلکه لازم است یک لبخند آرامبخش روی لبهایتان بنشانید و رو در روی او بنشینید و به او بگویید تا من بر می گردم تو می توانی تنهایی بازی کنی یا به تماشای تلویزیون بپردازی.

 

ترس های بی اساس:

اگر تر کودکان را نتوان به هیچ شکلی از وی دور کرد، او مدام با این ترس دست و پنجه نرم می کند و این ترس تمام ذهن کودک را به خود اختصاص داده باشد به گونه ای که حتی در کارها و رفتارهای او هم اختلال ایجاد کرده باشد, کودک دچار بیماری تشویش یا همان ترس بی اساس شده است که باید به روانشناس در صورت نیاز به مشاوره و به پزشک در صورت نیاز به دارو مراجعه شود.

 

خوابهای وحشتناک و یا اصطلاحا کابوس:

گاهی کودک در خواب گریه می کند و یا جیغ می کشد و یا بیدار می شود و این نشانه ها را از خود بروز می دهد که به خاطر دیدن فیلمها و کارتونهای ترسناک و خشن قبل از خواب و یا برگرفته از شنیدن حرفهای خشن و ترسناک بزرگترها در طول روز می باشد. در این حال کودک را از خواب بیدار کنید او را به آغوش بکشید و کنار گوشش به او احساس امنیت و آرامش را تزریق کنید و کودکتان مطمئن کنید که آنچه دیده فقط یک خواب بد بوده و الان دیگری جایی برای ترس و نگرانی وجود ندارد.

به یاد داشته باشید ترس کودکان در جایگاه خودش اگر کنترل شود و منطقی باشد بسیار هم مهم و مفید می باشد. با کودکان در مورد ترس های شان صحبت کنید و از آنها  بخواهید درباره علت ترس های خود توضیح دهند و یا سعی کنید آنها را با ترس های شان مواجه کنید و در رفع آنها یاری گرشان باشید.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات