top
اختلال اضطراب کودکان را جدی بگیرید

اختلال اضطراب کودکان را جدی بگیرید

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: در صورت عدم درمان اختلال اضطراب جدایی در کودکی، فرد در سنین نوجوانی و جوانی دچار اختلالات اضطرابی-استرسی و افسردگی های شدید خواهد شد.

 اختلال اضطراب کودکان را جدی بگیرید

دکتر مرضیه عصاره، متخصص روانپزشکی و عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی البزر در رابطه با اختلال اضطراب جدایی گفت: اختلال اضطراب جدایی یکی از شایع ترین اختلالات در کودکان می باشد که در صورت عدم پیگیری میتواند تا بزرگسالی نیز ادامه پیدا کند، کودکانی که اختلال اضطراب جدایی در آنها درمان نمیشود، در آینده در سنین نوجوانی و جوانی دچار اختلالات اضطرابی-استرسی و افسردگی های شدید خواهند شد.

وی با اشاره به علائم اضطراب جدایی در کودکان اظهار داشت: هنگامی که کودک بخواهد از آنچه بدان وابسته است که معمولا مادر و پدر و نهایتا" پدربزرگ و مادربزرگ است، جداشود شدیدا دچار اضطراب های روحی روانی می شود. بطور مثال برای رفتن به مدرسه بهانه آورده و یا حاضر نمیشود تنها در اتاق خواب خود بخوابد به همین دلیل دچار کابوس های شبانه میشود و این ترس و نگرانی که ممکن است کودک والدین خود را از دست بدهد و یا حادثه ناگواری برای آنان اتفاق بیافتد، همیشه همراه او است.

دکتر عصاره افزود: البته در برخی از کودکان علائم این اختلال به صورت فیزیکی شامل دل درد و سردد ظاهر می شود که در این هنگام والدین ممکن است فکر کنند که کودک واقعا دچار بیماری شده است و مانع از رفتن او به مدرسه شوند که این کار دامن زدن به اختلال اضطراب جدایی کودک است.

وی در پایان با اشاره به راه کارهای پیشگیری از این اختلال شایع خاطرنشان کرد: بهترین کار برای پیشگیری از اضطراب جدایی این است که کودک از سن مشخصی به صورت مستقل کارهای خود را انجام دهد؛ به طور مثال والدین باید از ۳ سالگی فرزند خود را در اتاقی مجزا بخوابانند و با حمایت های روحی و معنوی از کودک ، به او نشان دهند که فرد توانا و مستقلی است که خود به تنهایی میتواند از عهده کارهای شخصی اش برآید. و در برخی شرایط با نظارت والدین کارهایی نظیر خرید به کودک سپرده شود. همه این کارها به کودک کمک می کند تا خود را باور کند و از تنها ماندن در خانه و یا انجام کارها ترسی نداشته باشد و در نتیجه او در آینده و در سنین نوجوانی و جوانی نیز مستقل عمل کرده و از قدرت تصمیم گیری بر خوردار خواهد بود.

 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات