top
نقش دومینوها در آموزش مفاهیم مختلف به کودکان

نقش دومینوها در آموزش مفاهیم مختلف به کودکان

کارگروه فرهنگی پرتال جامع و تخصصی کودک: دومینو قطعات مستطیل شکلی هستند که در هر قطعه، دو طرح و تصویر وجود دارد. قطعات دومینو به گونه ای با یکدیگر ارتباط دارند که کودکان با پیدا کردن ارتباط، قطعات را کنار یکدیگر می چینند. بازی دومینو را می توان از حدود سه سالگی با توجه به توانایی ذهنی کودک شروع کرد.

نقش دومینوها در آموزش مفاهیم مختلف به کودکان

دومینو قطعات مستطیل شکلی هستند که در هر قطعه، دو طرح و تصویر وجود دارد. قطعات دومینو به گونه ای با یکدیگر ارتباط دارند که کودکان با پیدا کردن ارتباط، قطعات را کنار یکدیگر می چینند. بازی دومینو را می توان از حدود سه سالگی با توجه به توانایی ذهنی کودک شروع کرد.

انواع دومینو

الف) دومینوی شکل:

دومینوی شکل را معمولاً به وسیله تصویر حیوانات، اشیا، گیاهان یا تابلوهای مختلف که کودک به طور روزمره با آنها سر و کار دارد تهیه می کنند تا در حیطه تجربیات کودک باشد.
تصاویری را که می خواهیم با آنها دومینو را درست کنیم از وسط می بریم، بعد دو نیمه از دو شکل متفاوت را روی یک مقوای مستطیل شکل می چسبانیم. تعداد مقواها را 20 تا 30 عدد انتخاب می کنیم، سپس مقوا را پهلوی هم گذاشته تا به صورت یک تابلو که اشیا یا حیوانات گوناگونی را نشان می دهد در آید. اندازه آن را می توان 6 × 3 یا 12 × 6 ساخت.

ب) دومینوی نقطه:

در ومینوی نقطه به جای اشکال ازنقطه استفاده می شود و تعداد کارت های آن 28 عدد مستطیل به ابعاد 4 × 8 سانتی متری است که آنها را به وسیله ماژیک یا مداد خط می کشیم تا به دو قسمت مساوی (دو مربع به ابعاد 4 × 4) تقسیم شود و به طریق زیر نقطه گذاری می کنیم:
در مستطیل اول هر دو مربع سفید، در مستطیل دوم یک مربع سفید، یک مربع فقط یک نقطه و بعد سفید و دو نقطه تا شش.
در سری دوم: یک و یک، یک و دو، ... یک و شش و به همین ترتیب تا عدد شش ادامه می دهیم و آخرین کارت تهیه شده شش و شش خواهد بود.
هنگام بازی، کودک باید کارت ها را به طریقی پهلوی هم قرار دهد که دو عدد یکسان کنار هم قرار گیرند.

نحوه بازی دومینو

کودکان را به گروههای 4 ـ 7 نفری تقسیم نموده، کارت ها را به تساوی بین آنان تقسیم می کنیم. پس از تقسیم کارت ها، نفر اول کارت اول را در وسط میز قرار می دهد و بازیکن بعدی هر گاه در بین کارت هایش مثل آن را داشت، کارت خود را پهلوی کارت اول قرار می دهد و در غیر این صورت نوبت به نفر بعدی خواهد رسید. بازی به همین صورت ادامه می یابد و برنده بازی کسی است که زودتر از همه کارت های خود را تمام کند. این بازی ادامه پیدا می کند تا برندگان دیگر بازی نیز معلوم شود.
در دومینوهایی که از تصویر تشکیل شده اند می توان در باره تصاویر با کودک صحبت کرد و از او به صورت دوستانه پرسش نمود. به طور مثال می توان سؤال کرد که کدام عکس گل یا میوه است؟ کدام شکل پروانه یا هواپیماست؟ تصویر گربه را به من نشان بده. کدام تصویر رنگ قرمز است، صدای گربه چیست؟ ماهی کجا زندگی می کند؟ با طرح این پرسش ها دامنه لغات و رشد گویایی کودک نیز پرورش پیدا می کند.
برای شروع بازی ابتدا کلیه مستطیل ها به پشت، روی میز گذاشته می شود، به طریقی که کودک نتواند آن را ببیند. بعد هر کودک به ترتیب یک کارت برمی دارد، نفر دومی و ... به همین نحو تا تمام کارت ها تمام شود، سپس بازی شروع می شود.
کودک اول یک کارت را روی میز می گذارد، فرضا او مستطیلی را گذاشته که شکل مفاهیم 2 و 5 را در روی خود دارد، نفرات بعدی باید در بین کارت های خود نگاه کنند و کارتی را پیدا نمایند که مجموع نقاط یک کارت 7 باشد بازی را به همین صورت ادامه می دهیم. کودکی برنده است که زودتر از بقیه کارت هایش تمام شود.

اهداف و فواید دومینوها

* پرورش و تقویت حس بینایی کودک

* شناخت فرم و رنگ و دقت در جزئیات، که در آماده کردن برای یادگیری خواندن کمک می کند.

* کودک با اشکال، رنگ ها، اعداد، حیوانات و گیاهان، گل ها، اشیا و ... آشنا می شود.

* کمک به درک تشابهات و اختلاف ها می کند.

* با طرح پرسش های متعدد و آشنایی به اشکال، رنگ ها و ... دامنه لغات و دانش کودک افزایش می یابد و در تکلم مهارت بیشتری کسب می کند.

* همکاری با گروه و رعایت نوبت را در بازی 2 یا چند نفره فرا می گیرد.

* موجب پرورش و تقویت حواس و حافظه کودک می شود.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات