top
وقتی عروسک کودکمان چمدان لباس دارد آموزش قناعت بی‌معنا می‌شود

وقتی عروسک کودکمان چمدان لباس دارد آموزش قناعت بی‌معنا می‌شود

کارگروه فرهنگی پرتال جامع و تخصصی کودک: وقتی عروسک باربی به بازار می آید و در کنارش 10 نوع لباس دارد، فرزند ما نیز به خود می گوید من نیز 15 نوع لباس می خواهم و دیگر نمی توانیم برای او از مفهوم زیبای قناعت صحبت کنیم.

وقتی عروسک کودکمان چمدان لباس دارد آموزش قناعت بی‌معنا می‌شود

"مشکل اصلی استفاده کودکان از بازی ها و کارتون های غربی، پوچ گرایی است. با گذشت زمان و استفاده کودکان از محصولات رسانه ای غربی این ذهنیت به آنان منتقل می شود که فرهنگ کشورشان به قدری پایین است که نتوانسته در هیچ زمینه ای آنها را اقناع کند." این جملات بخش هایی از گفتگویشبستان با حجت الاسلام مجید بولحسنی، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی (ص) العالمیه در خصوص تاثیرات رسانه های غربی روی کودکان است که از نظرتان می گذرد:

چه نوع سبک زندگی در قالب کارتون ها و بازی های رایانه ای و متونی که در آموزشگاه های زبان تدریس می شود، به کودکان آموخته می شود؟

با توجه به اینکه تمام شخصیت فرزندانمان در کودکی شکل می گیرد، لذا برنامه ریزی درست و منطقی در دوران خردسالی می تواند بسیاری از مشکلات و چالش های دوره های سنی بعدی را کم کند. یکی از نیازهای کودک "شناخت" است و اگر نتواند به این نیاز خود با کمک والدین پاسخ دهد، متاسفانه برای رسیدن به مطلوب خودش به مسائل و مراجع دیگری روی می آورد.

در کنار والدین برای راهنمایی و آگاهی بخشی به کودکان،"رسانه" مهمترین عامل به وجود آورنده شناخت محسوب می شود که شامل "بازی های آنلاین"و "رایانه ای"،"کارتون ها" است. هم اکنون می بینیم هر کارتونی که غرب می سازد در کنارش اسباب بازی آن را نیز به بازار ارائه می کند و این دو دیگر جزئی تفکیک ناپذیر از هم هستند.

با توجه به اینکه سازندگان فیلم ها و کارتون ها در غرب از نیازهای سنی کودکان باخبر هستند، سعی می کنند در این فیلم ها، همواره با استفاده از الگوهایی جذاب، سبک زندگی دلخواه خود را به کودکان ارائه کنند لذا والدین باید روش مناسبی برای الگودهی به کودکان پیدا کنند تا با توجه به اینکه شخصیت اخلاقی، فکری و دینی کودکان در سنین 3 تا 5 سالگی شکل می گیرد، بتوانند جلوی آسیب بازی ها و کارتون های غربی مخرب و هدفدار غرب را بگیرند.

 در آیات قرآن تاکیدات زیادی برای تربیت صحیح فرزندان شده است، همانطور که در سوره نحل آمده است: "فرزندان امانت های الهی و نشانه های خدا هستند." لذا والدین باید تربیت دینی مطابق با آموزه های قرآنی کودکان را که امانت های الهی هستند، سرلوحه کارشان قرار دهند.

مدارس، مهدکودک ها و پیش دبستانی ها نیز باید به آموزه های دینی و اخلاقی در تربیت و مواجهه با کودکان توجه کنند. متاسفانه مشاهده می شود در مهدهای کودک، موسیقی های تند پخش می شود و ترویج رقص و حرکات موزون جزو برنامه های عادی آنها است و بعد می مانیم که چرا فرزندان ما به سمت و سویی که نمی خواهیم، کشیده می شوند.

آموزش ها و ابزاری که کودکان و نوجوانان در مدرسه با آن روبرو می شوند به نحو موثری در شکلگیری آینده فرزندان موثرند. به طور مثال استفاده از تصویر مرد عنکبوتی روی وسایل آموزشی کودکان باعث می شود آنها دنبال کارتون آن بروند و ذهنشان با یکسری مسائل تخیلی که اصلا با فرهنگ ما سازگار نیست، درگیر شود. در صورتی که اگر شکل قهرمانان ملی و دینی را روی وسایل کمک آموزشی کودکان داشته باشیم، آنها با دیدن این تصاویر از زندگینامه و منش این افراد می پرسندکه این فرد هدفش چه بوده؛ از کجا آمده و چرا در دین و کشور ما محترم و ارزشمند است و اینگونه می توانیم کودکان را با فرهنگ دینی و ملی خودمان آشنا کنیم.

 

ورود فرهنگ غرب به ذهن و باورهای کودکان ما چه آسیب هایی را برای ما و چه فرصت هایی را برای غرب فراهم می کند؟

مشکل اصلی که فرهنگ غرب به آینده کودکان وارد می کند این است که به آنها احساس پوچ گرایی می دهد. به این معنا که این ذهنیت را به کودکان القا می کند که فرهنگتان بقدری پایین است که نتوانسته شما را اقناع کند و بدین شکل کودک تا زمانی که زندگی می کند، خود را وامدار غرب می داند.

مصرف گرایی هم آسیب دیگری است. همانطور که می دانیم فرهنگ غرب همیشه به دنبال این است که جوامع دیگر را هم در این راستا با خود همسو کند.

وقتی کارتون ها و بازی های رایانه ای مصرف زدگی و تجمل گرایی را به فرزندان می آموزند، ما دیگر نمی توانیم الگوی درست مصرف کردن را به فرزندانمان آموزش دهیم، به طور مثال وقتی عروسک باربی به بازار می آید و در کنارش 10 نوع لباس دارد، فرزند ما نیز به خود می گوید من نیز 15 نوع لباس می خواهم و دیگر نمی توانیم برای او از مفهوم زیبای قناعت صحبت کنیم.

فرد گرایی هم خطر جدی دیگری است که غرب با ابزار رسانه ای خود آن را به کودکان ما منتقل می کند. آنها در فیلم ها و بازی های خود اومانیسم قدیمی را به شکلی جدید نشان و می دهند و سعی می کنند انسان ها را از کودکی مستقل نشان دهند که این موضوع باعث می شود کودکان به  استقلال و بلوغ زودرس برسند که این امور در دین و سبک زندگی ایرانی و اسلامی ما مذموم است و خطرات زیادی را با خود به همراه دارد.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات