top
7 قانون اساسی در اتاق کودکان

7 قانون اساسی در اتاق کودکان

کارگروه فرهنگی پرتال جامع و تخصصی کودک: احساسی که بچه ها نسبت به خانه خودشان، مخصوصا نسبت به اتاق خودشان، دارند بسیار مھم است و برای آنکه آنھا بتوانند در اتاقشان راحت تر باشند، باید ھم اتاقشان تمیز و مرتب باشد؛ ھم نکات ایمنی و بھداشتی در آن مورد توجه باشد.

7 قانون اساسی در اتاق کودکان

آداب دکوراسیون اتاق بچه ها

احساسی که بچه ها نسبت به خانه خودشان، مخصوصا نسبت به اتاق خودشان، دارند بسیار مھم است و برای آنکه آنھا بتوانند در اتاقشان راحت تر باشند، باید ھم اتاقشان تمیز و مرتب باشد؛ ھم نکات ایمنی و بھداشتی در آن مورد توجه باشد. 7 قانونی که در این مطلب آمده، برای تامین این منظور کمکتان میکند.

1-نظم و ترتیب و نظافت

نظم و ترتیب و پاکیزگی نقش بسیار مھمی در سلامت روان کودکان دارد و در اتاق کودک نیز ھمیشه باید لباسھای کودک مرتب و اسباب بازیھای او جمع و فضای میانی اتاق خالی باشد تا کودک بدون استرس و پریشانی بتواند در آن راه رفته، بازی کند و بخوابد. میتوانید برای اسباب بازیھا سبدی تھیه کرده و آن را در کنار اتاق بگذارید تا خود کودک به راحتی اسباب بازیھا را از درون آن بیرون آورده یا سرجایشان بگذارد.

-2رنگ آمیزی ملایم و روشن

بھترین رنگھا برای اتاق کودک رنگھای روشن و ملایم ھستند. آبی و سبز ترجیحا بیش از سایر رنگھا توصیه میشوند چون آرامش بخش بوده و به خواب بھتر کودک کمک میکند. در عین حال میتوان از اشیای زرد رنگ مانند آباژور در اتاق او استفاده کرد. رنگ زرد، فعالیت و فکر کردن را برای کودک ساده تر میکند و خلاقیت را در او افزایش میدھد.

3-انتخاب تخت مناسب

کودکان مرتبا در حال رشد بوده و به سرعت رشد میکنند در نتیجه تخت آنھا ممکن است برایشان کوچک و تنگ شود. حین خرید تخت جدید به این مساله دقت کنید و آن را برحسب سن کودک به گونهای انتخاب کنید تا حداقل برای 5 سال آینده قابل استفاده باشد. نکته ای که بسیار مھم است اینکه باید تخت کودکان را به نحوی قرار داد که سر به سمت شمال یا شرق باشد. در ضمن برای حفظ ایمنی و پیشگیری از خطر سقوط و یا برخورد پنجره با سر کودکان ھرگز نباید تخت آنھا را زیر پنجره گذاشت. اگر چند کودک در یک اتاق میخوابند، نیز موضوع تفاوت نمیکند. بھتر است تخت ھای آنھا به ھمین ترتیب چیده شود و در حد امکان ھر گوشه به تخت یک کودک اختصاص داده شود. در ضمن رویه تشک کودک بھتر است از پارچهھای طبیعی به رنگ روشن ملایم انتخاب شود.

4-اختصاص گوشه ای به محل کار

بعضی بچه ها عادت دارند روی زمین لم میدھند و تکالیف مدرسھشان را انجام میدھند. این کار فشار زیادی به عضلات و استخوانھا وارد میکند و در طولانی مدت میتواند سبب بروز مشکلات اسکلتی و عضلانی شود. به ھمین خاطر توصیه میشود کودکان ھنگام درس خواندن و انجام تکالیف مدرسه از میز و صندلی مناسب استفاده کنند. لازم است در اتاق کودکان قسمتی به میز تحریر اختصاص داده شود. این قسمت باید فضایی جدا از فضای خواب باشد. پس ترجیحا یک گوشه از اتاق را به تخت و سمت مقابل را به میز تحریر اختصاص دھید. ھر یک از این قسمتھا باید نوری مخصوص به خود و به میزان مناسب داشته باشند.

5-اختصاص گوشهای به محل بازی

بازی کردن یکی از مھمترین فعالیت ھای دوران کودکی است که موجب رشد توانایی ھای فکری و جسمی کودکان شده و به گسترش روابط اجتماعیشان در آینده کمک میکند. در کنار تخت خواب و میزتحریز لازم است یک سمت اتاق را نیز به محل بازی کودک اختصاص داد. در این گوشه میتوانید سبد اسباب بازی کودک را قرار دھید تا او حین بازی در ھمان سمت بنشیند و تمام اتاق را با اسباب بازیھا شلوغ نکند.

6-تلویزیون و رایانه، ممنوع!

اگرچه باید یک سمت اتاق کودک را به محل اسباب بازی اختصاص داد اما ھرگز در اتاق کودک، تلویزیون، رایانه یا پلی استیشن قرار ندھید. بررسیھا نشان داده است وجود تلویزیون و رایانه در اتاق کودکان و نوجوانان موجب اختلال خواب در آنھا شده و رفتارھایی مانند عصبانیت، پرخاشگری، انزوا و ھمچنین رفتارھای پرخطر را در آنھا افزایش میدھد. از لحاظ ایمنی نیز وجود سیمھای برق، رایانه، ویدیو، و تلویزیون در اتاق کودکان صحیح نیست.

7-روشنایی مناسب

بیشتر کودکان از خوابیدن در فضاھای تاریک و کم نور میترسند. ھمیشه باید سعی کنید با فرارسیدن شب نوری در اتاق کودک روشن بگذارید تا او به راحتی و بدون ترس بتواند از اتاق خارج شده یا به آن وارد شود. تاریکی گاھی سبب ترس و گریه کودکان میشود.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات