top
کودکان ساکنان شهر بی دفاع ماهواره

کودکان ساکنان شهر بی دفاع ماهواره

کارگروه تربیتی پرتال جامع کودک و خانواده: سومین نشست از سلسله نشست های"شبکه های زرد" فرهنگ سرای فناوری اطلاعات با حضور پژوهشگران و روانشناسان کودک به نقد و بررسی "تاثیر شبکه های ماهواره ای بر کودکان " پرداخت.

کودکان ساکنان شهر بی دفاع ماهواره

سومین نشست از سلسله نشست های"شبکه های زرد" فرهنگ سرای فناوری اطلاعات با حضور پژوهشگران و روانشناسان کودک به نقد و بررسی "تاثیر شبکه های ماهواره ای بر کودکان " پرداخت.این نشست شنبه 10 خرداد با حضور دکتر علی اصغر رحمتی متخصص علوم و ارتباطات اجتماعی و استاد دانشگاه، دکتر شهرام اسلامی روانشناس کودک و بنیانگذار شخصیت پردازی کودک در ایران، فاروق صفی زاده دکترای تاریخ و ادیان و شهباز فضلی حقوقدان و مدرس دانشگاه برگزار شد.

ماهواره چیزی است که کودک از آن به نفع خودش استفاده می کند

فاروق صفی زاده دکترای تاریخ و ادیان پرداختن به تربیت کودک و نوجوان را بسیار مهم دانست و گفت: ما ازدوران باستان متونی داریم که برای تربیت کودک نوشته شده است. در بخش هایی از کتاب اوستا که کهن ترین کتاب مقدس جهان محسوب می شود، درباره تربیت کودک اشاره شده است. امروزه تمدن و افکار جدید باعث شده است تا کودکان بیشتر ازسن خود بفهمند و آیا پاسخی برای پرسش های آنان دارید؟ شما خود برای پرسش کودک در مورد خداشناسی به خداشناسی رسیده اید؟
وی ادامه اداد: ماهواره چیزی است که کودک ازآن به نفع خودش استفاده می کند، مثلا در مورد برنامه های علمی پدر و مادر باید کودک را با اصولی که پیشینه آن است آشنا کنند و به سوالات او پاسخ دهند. جامعه خطر بزرگی است که کودکان را تهدید می کند.

شبکه های خصوصی درایران ایجاد شود

در ادامه علی اصغر رحمتی دکترای علوم و ارتباطات اجتماعی و استاد دانشگاه گفت: راه اندازی شبکه های خصوصی در ایران، عشق و موسیقی سه عامل مهم در جلوگیری از رو آوردن مردم به شبکه های ماهواره ای است .
وی ادامه داد: ما به ایجاد شبکه های خصوصی در ایران نیاز داریم تا کودکان شکار شبکه های ماهواره ای نشوند. باید با توجه به نیازهای افراد در حوزه های مختلف مثل آشپزی، ورزش و ... شبکه های خصوصی ایجاد شوند و طبق گفته امام (ره) در فرهنگ و رسانه نیز از بخش اقتصاد خصوصی و مردم کمک بگیریم.
رحمتی اهمیت دادن به عشق را بسیار مهم دانست و گفت: وقتی فرزندان ما عاشق می شوند به آنها احترام بگذاریم . ما دراساطیر عشق لیلی به مجنون را داریم .پس عشق واقعی را در سریال ها و فیلم های تلویزیونی بگنجانیم. عشق مادر به فرزند، عشق همسران به یکدیگر، عشق به همنوع و ..... تا مخاطبان جذب شبکه های ایرانی شوند .
رحمتی درپایان به نقش موسیقی اشاره کرد و گفت: پرداختن به موسیقی های محلی به خصوص موسیقی اصیل ایرانی که جزء یکی از120 میراث معنوی فرهنگی جهان است، باعث می شود جوانان دنبال موسیقی های غربی نروند .در واقع اگر ما خوراک خوب به آنها ندهیم سراغ ماهواره می روند

فرهنگ درست استفاده کردن از ماهواره را به کودکان بیاموزید

دکتر شهرام اسلامی روانشناس کودک و بنیانگذار شخصیت پردازی کودک تربیت فرزند ر ا بسیار مهم دانست و گفت: تربیت کودک در شکل گیری شخصیت و زندگی آینده او بسیارحائز اهمیت است. پدر و مادری که کودک را سالار تربیت کرده است، درآینده از او یک شخص سالار می سازد. مادر سالارهای آینده با پدر سالارهای آینده ازدواج می کنند و آمار طلاق بالا می رود. فیلم های ماهواره با در بر اشتن محتوای غیر اخلاقی استحکام خانواده را هدف قرار می دهند و چون پدر و مادر چیزی ندارند که به کودکان یاد دهند، ماهواره به آنان یاد می دهد. این روزها بچه ها خیلی با هوشند، آنها جوجه عقاب هایی هستند که نمی شود تکنولوژی را از آنان گرفت و با آن جنگید، پس باید فرهنگ درست استفاده کردن از آن را به آنها آموخت.
وی ادامه داد: مثلا در مورد طرز استفاده از موبایل وقتی همسرتان زنگ می زند، در حضور فرزندتان بگویید همسرم تو مهم ترین آدم زندگی من هستی تا طرز حرف زدن و محبت را به کودک خود آموزش دهید. در استفاده ازشبکه های اجتماعی جملات علمی و آموزنده برای هم ارسال کنید.
او گفت: در جامعه کنونی مسائل جنسی، اعتیاد، مشکلات اقتصادی از مهم ترین عوامل طلاق و از هم پاشیدگی خانواده ها به شمار می آیند. یکی دیگر ازعوامل این است که زوج ها بلد نیستند با هم صحبت کنند. آنها یاد گرفته اند تا اتفاقات بد را مرور کنند و از کنار اتفاقات خوب به راحتی عبور می کنند. بیایید طرز حرف زدن را به کودکان خود یاد بدهیم و اعتماد به نفس را در آنان بالا ببریم تا در آینده زندگی موفقی داشته باشند.
اسلامی در پایان گفت: دوست داشتن را به فرزندان خود بیاموزید. وقتی یک نوجوان در خانه ای زندگی می کند که دوستش ندارند افسرده می شود. به غیر از پدر مادر چه کسی قرار است خوشبخت زندگی کردن را آموزش دهد؟  نکات مثبت بچه را ببینید و از آن طریق با کودکان رابطه برقرار کنید . ما باید تغییر را ایجاد کنیم .شما سفیران تغییر هستید

کانون ها دراصلاح بزهکاران موفق نبوده اند

شهباز فضلی حقوقدان و مدرس دانشگاه به ذکر آماری از بزهکاران کانون اصلاح و تربیت پرداخت و گفت: در تحقیقی که در بین 110 نفر از مجرمان کانون اصلاح و تربیت صورت گرفت مشخص شد 43% والدین بی سواد، 4 نفرتحصیل کرده، 43 درصد اعتیاد به مواد مخدر، 43 درصد والدین سختگیر و 22 درصد مشوق بزه کار مثل تشویق به فروش مواد مخدر بوده اند.
وی به معرفی چهار نهاد مهم در تربیت کودک اشاره کرد و گفت: خانواده، مدرسه، دوستان و رسانه های جمعی چهار نهاد مهم و تاثیرگذاردر تربیت کودک به شمار می آیند. خود والدین باید هنجار را بدانند تا بتوانند به فرزندانشان آموزش دهند.کودکی که مهر و محبت را در خانواده نبیند به سراغ دوستان می رودو اینجاست که تهدیدات زیادی در رابطه با دوستان مختلف به خصوص در سن بلوغ او را تهدید می کند. در مدرسه 71 درصد هنجارهای جامعه آموزش داده نمی شود. متا سفانه از هر سه مجرمی که از کانون اصلاح و تربیت آزاد می شود، دو نفر مجددا به کانون باز می گردد و این نشان می دهدکه کانون ها در اصلاح بزهکاران موفق نبوده اند.
فضلی در پایان نقش رسانه های جمعی به خصوص ماهواره را بسیار جدی دانست و گفت: تمام این نهاد ها مثل حلقه های زنجیر در تربیت کودکان به هم متصل می باشند.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات