top
ساختن تصویری مطلوب از خود در ذهن کودک

ساختن تصویری مطلوب از خود در ذهن کودک

یکی از مهم ترین اهدافی که والدین دلسوز در تربیت فرزند خود مد نظر دارند و گام های فراوانی را برای ایجاد آن بر می دارند پرورش عزت نفس کودک و ساختن تصویری مطلوب از خود در ذهن کودک است.

ساختن تصویری مطلوب از خود در ذهن کودک

تصویر ذهنی؛ صورتِ حاصل از تجربه، آموزش، فکر،  و خیال درباره­ ی خود و پدیده­ ها در ذهن  است. تصویر ذهنی می­تواند به واقعیت نزدیک و با آن منطبق و یا از آن دور باشد. تصویر ذهنی می­تواند مربوط به خود فرد باشد که در این صورت از آن به «خودانگاره یا خود پنداره» تعبیر می­شود؛ و می­تواند به هرچیز دیگری غیر از خود مربوط شود که در این صورت همان «تصویر ذهنی» نامیده می­شود.

یکی از مهم ترین اهدافی که والدین دلسوز در تربیت فرزند خود مد نظر دارند و گام های فراوانی را برای ایجاد آن بر می دارند پرورش عزت نفس کودک و ساختن تصویری مطلوب از خود در ذهن کودک است. این مسئله بسیار با اهمیت است که هر شخصی در ذهن خود چه تصویر و سازماندهی را از کلیت خود تشکیل می دهد . وجود نمایی مثبت و مورد پذیرش و دوست داشتنی و توانا می تواند موجبات موفقیت فرد را در آینده بنا نماید. لذا در سطور زیر سعی داریم به نکاتی کوتاه اما مفید و آسان در این زمینه اشاره نماییم.
اگر از کودک می‌‌خواهید کاری را انجام دهد که از توان وی فراتر است، او را یاری دهید.

۱- رابطه‌ سازنده‌ بر قرار کنید.

با ترتیب دادن زمان‌هایی که کاملاً در دسترس باشید، نشان دهید که می‌خواهید با کودک باشید. بدون قضاوت کردن فقط گوش کنید و برخی از احساسات خود را ابراز کنید. مشارکت متقابل به کودکان کمک می‌کند احساس با ارزش بودن کنند.

۲- موفقیت را پرورش دهید.

انتظارات خود را  درست تنظیم کنید. اگر از کودک می‌‌خواهید کاری را انجام دهد که از توان وی فراتر است، او را یاری دهید. روی رفتار و کارهای سازنده‌ او تاکید کنید. با تاکید بر تحسین به جای پاداش‌های مادی، خودانگیزی (انگیزه هایی درونی) را تقویت کنید. به جای اینکه صرفا بگویید «خوب است». به تلاش‌ها و دستاورهای خاص اشاره کنید.
حق انتخاب، به کودکان احساس مسئولیت و کنترل بر زندگی می‌دهد.

۳- آزادی انتخاب را پرورش دهید.

حق انتخاب، به کودکان احساس مسئولیت و کنترل بر زندگی می‌دهد. در صورتی که کودک قادر به تصمیم‌گیری نباشد، آنها را درگیر انتخاب‌های ساده کنید. مثلاً اجازه دهید آنها تصمیم بگیرند چه موقع و به چه ترتیبی یک تکلیف را انجام دهند.

۴- هیجا‌ن‌های کودک را تایید کنید.

احساس‌های نیرومند کودک را بپذیرید و راه‌های موثری برای برخورد با آنها پیشنهاد کنید. در صورتی که هیجان منفی کودک ناشی از اهانت به عزت نفس او باشد، او را تسلی دهید و در عین حال موقعیت را به صورت حقوق ارزیابی کنید تا کودک احساس کند مورد حمایت قرار دارد و ایمن است.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات