top
کابوس و خوابگردی در کودکان

کابوس و خوابگردی در کودکان

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: درکودکان، کابوس جدال بین آنها و عاملی است که آنها را می‌ترساند. حوادث آسیب‌زا و تکان‌دهنده نظیر عمل جراحی، تصادف، و شرایط استرس زا می‌توانند زمینه کابوس را مهیا سازند، افراد خلاق و احساساتی معمولا کابوس‌هایی می‌بینند که هیچ ارتباطی به زندگی واقعی آنها ندارد.

کابوس و خوابگردی در کودکان


کابوس‌ها، خواب‌های پریشانی هستند که معمولا منجر به بیدار شدن فرد در نیمه‌های آن می‌شود. کسی که کابوس می‌بیند ممکن است دچار احساساتی نظیر گناه و تقصیر، خشم، غم یا افسردگی شود. کابوس‌ها موضوعات بسیار متفاوت و مختلفی دارند. یکی از معمول‌ترین آنها، کابوس تعقیب شدن توسط شخص دیگری است. در کابوس کودکان، کودک توسط حیوان یا هیولایی دنبال می‌شود. در این زمان کودک اکثرا در رختخواب خود می نشیند و فریاد می کشد و یا گریه می کند و یا به طرف اتاق خواب و تخت والدین می آید و از آنها تقاضای کمک می کند. گاهی هم ممکن است کودک دچار وحشت شبانه در خواب شود و با صدای بلند در خواب داد بکشد و گریه کند. اما از خواب بیدار نشود. کابوس‌ها دلایل متفاوتی دارند. مصرف بعضی از داروها و یا قطع ناگهانی آنها، تب بالا یا بیماری هم می‌تواند منجر به دیدن کابوس شود.
درکودکان، کابوس جدال بین آنها و عاملی است که آنها را می‌ترساند. حوادث آسیب‌زا و تکان‌دهنده نظیر عمل جراحی، تصادف، و شرایط استرس زا می‌توانند زمینه کابوس را مهیا سازند، افراد خلاق و احساساتی معمولا کابوس‌هایی می‌بینند که هیچ ارتباطی به زندگی واقعی آنها ندارد. علل و موجبات اصلی کابوسها ممکن است بر اثر رویدادها و مسائل ترسناکی باشد که کودک در طی روز در تلویزیون می بیند یا در داستانها و کتابها می خواند و یا اطرافیان تعریف می کنند و یا اصولا مسئله ای باشد که کودک، خود شخصا با آن رو به رو است مانند: دعواها، مشکلات احساسی و در بچه های بزرگتر مشکلات در مدرسه و شاید سختی تکالیف درسی و غیره. همچنین کابوسهای کودک می تواند تاثیراتی از اعمال روزانه باشد، یک روز فشرده و سخت می تواند باعث کابوس هنگام خواب شود . البته خوابهای وحشتناک می تواند از تخیل کودک هم شکل بگیرد بدون اینکه معنای خاصی داشته باشد . در بچه های کوچک این خوابها قسمتی از رشد آنهاست و وقتی از خواب می پرند بلافاصله به خواب می روند و در فردای آن روز چیزی به یاد نمی آورند.



مرتبه
مرتبه
صادقى
1394/08/10 - 19:47
مسائل خوبى عنوان شده ممنون.فقط كاش راه كارهاى برخى از روانشناسان نيز ضميمه ميشد مثل دكتر اسلامى، دكتر ناظرى يا دكتر فردوسى
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات