top
انواع وابستگی کودک

انواع وابستگی کودک

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: وابستگی کودک به دو دسته تقسیم میشود:وابستگی سالم و وابستگی ناسالم. در وابستگی سالم فرد احساس امنیت می کند اما افرادی که وابستگی ناسالم دارند از ارتباط ضعیف و شکننده برخوردار هستند

انواع وابستگی کودک

 انواع وابستگی کودک


یکی از ویژگی های زندگی سالم رشد مداوم است برخی از خصوصیات دوران کودکی از جمله وابستگی برای رشد و شکوفایی زندگی انسان ضروری . اما وابستگی به دو شکل وابستگی سالم و وابستگی ناسالم ظاهر می شود .


- وابستگی سالم: در وابستگی سالم، فرد در زمان مناسب و در صورتی نیاز، مستقیما درخواست کمک می کند. در روابط با دیگران احساس امنیت، اعتماد و علاقه به میزان کافی وجود دارد. روابط سالم و در حد اعتدال بوده و هریک از طرفین در رابطه برای دیگری ارزش و اهمیت قایل هستند. طرفین در عین حال که به نیازهای خود توجه دارند، حس محبت و همدلی را نیز از طرف مقابل خود دریغ نمی کنند

وابستگی ناسالم :
روابط وابسته ناسالم مشخصه ای دارند که برخی از آنها به شرح زیر است :

1 - ارتباط تنها راه ابراز وجود فرد است .

2 - عدم صداقت در ارتباط دیده می شود .

3 - ارتباط ضعیف و شکننده است .

4 - فقدان اعتماد به نفس مشاهده می شود .

5 - انحصار گرایی وجود دارد .

6- نقش های فردی جای هویتش را می گیرد .

7- تحقیر کلامی دیده می شود .

چه افرادی مستعد وابستگی ناسالم هستند ؟ :

نوع برقراری ارتباط ، ریشه در ویژگی های شخصیتی افراد دارد . ویژگی های شخصیتی که فرد را مستعد برقراری ارتباط وابسته ناسالم می کنند ، عبارتند از :

1 - اعتماد به نفس پایین

2 - تمایل به کنترل دیگران

3 - تمایل به متابعت و پیروی از دیگران

4 - بیگانگی با احساسات خود

مشکلات ناشی از وابستگی ناسالم :

وجود روابط ناسالم در زندگی فرد مشکلاتی را به دنبال دارد . افراد وابسته ناسالم اشخاص مضطرب و نگران هستند و همواره از طرد شدن می ترسند . زمانی که مورد طرد شدگی خیالی یا واقعی قرار می گیرند افسرده شده و حتی تا مرز افکار یا اقدام به خودکشی پیش می روند حتی در صورت از هم پاشیده نشدن و تداوم ارتباط وابسته ناسالم ، همواره احساس خلاء درونی و پوچی آنان را آزار می دهد .
فغان بر انسان نمایان ، که دریدگی و بی شرمی را شجاعت و دلیری ، و لطف و گذشت را ترس ، و نفهمی و نادانی و پرحرفی را دلیل بر آگاهی ، و سر در گریبان داشتن و در فکر فرو رفتن را عقب ماندگی و نادانی می پندارد !



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات