top
زیان تنبلى

زیان تنبلى

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: تنبلى به هرعلتى که باشد حالتى مضرٌ و زیانبخش است. عدم مهار آن خود زمینه‌ساز زیان‌هاى بیشتر و فراوان‌ترى است. شرح و بررسى همه جوانب این زیان کارى دشوار است. تنها مطالعه علل و انگیز‌ه‌ها خود نشان‌دهنده گوشه‌اى از این زیان‌هاست. در عین‌حال براى نشان‌دادن بخشى از زیان‌هاى آن مسأله را از دو دید زیر موردتوجه قرار مى‌دهیم.

زیان تنبلى

جنبه فردى
تنبلى در جنبه فردى سبب سختى و کندى تحرک بدن، رکود ذهن و استعداد مى‌شود. آنکس که تنبل و بیکاره است دائماً در گوشه‌اى لم مى‌دهد، به کار و تلاشى سازنده نمى‌پردازد و از کار و زندگى و پیشرفت دور مى‌ماند.
عدم تحرک و رشد جسمى زمینه را براى چاقى مفرط و کندى در موضع‌گیرى فراهم مى‌سازد. بیمارى‌هاى گوناگون و حتى مرگ‌ زودرس به سراغش مى‌آید و توان تحرٌک و مقاومت را از او مى‌ستاند. ذهن‌هائى که پرورده و تربیت شده نباشند هرگز توانائى آن را پیدا نمى‌کنند که به حل مسأله‌اى بپردازند.
وضع زیستى جسمانى او بیش از پیش بدتر مى‌شود، رکود ذهن و توقف استعداد در جاى خود پدید مى‌آید، اختلال شخصیتى و پرتوقعى او همچنان دامنه‌دار خواهدگشت، عواطف او سیر نزولى و راکد خود را طى خواهند نمود. عارضه اقتصادى هم دامنگیر او خواهد شد.

جنبه اجتماعى
زیان تنبلى متوجه جمع و جامعه نیز خواهد بود. افراد تنبل همچنان سرباران جامعه‌اند از مزایاى حیات‌جمعى سود مى‌برند ولى در این زمینه خود به اداى این وظیفه نمى‌پردازند. نقش مصرف‌کننده‌اى را دارند که تولید ندارند. اگر مردم اجتماع از ماحصل کار و کوشش خود به او چیزى عطا نکنند از فقر و گرسنگى خواهد مرد.
در همه‌حال افراد تنبل همچون عضوى زائد براى جامعه‌اند. مردم اجتماع باید بارسنگین وظیفه‌اش را بردوش کشند. اقتصادش وابسته، فکرش راکد، جسمش بیمار و بى‌خاصیت، توقعش افزون، انگیزه انتقامیش قوی، درخواستش زیاده از حد، عصیان بیحسابش بیش ازحداندازه است و طبیعى است که چنین فردى کلٌ بر جامعه باشد.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات