top
علل زیستی تنبلی

علل زیستی تنبلی

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: غرض تنبلى‌هائى هستند که ریشه ومنشاء بدنى دارند و مادام که آن درمان نشود و از میان نرود تنبلى از میان‌رفتنى نیست.

علل زیستی تنبلی

ضعف بدن
کودکانى هستند که از لحاظ نیروى حیاتى ضعیفند و نمى‌توانند جنب‌وجوش لازم را در زندگى داشته باشند و چون دیگر کودکان نمى‌توانند به پیش روند. معمولاً اینگونه افراد غالباً تماشاچى هستند و توان کار و فعالیت را ندارند.

کم‌خونى
کم‌خونى خود سبب ضعف‌ها و نارسائى‌ها و مؤثر در رفتار است. اثرى منفى در حرکت و تلاش دارد، منجر به ضعف و سستى و بیحرکتى مى‌شود آنچنان که آدمى احساس مى‌کند بار سنگینى بردوش دارد و قادر به حرکت و داشتن جنب‌وجوش نیست.

وضع تنفٌس
گاهى عدم توان تنفٌس و کامل سبب‌ساز خستگى و رکود و در نتیجه تنبلى و تن‌پرورى است. بخاطر وضع بد تنفس نیروى لازم را براى کار و تلاش ندارد وسراز تنبلى و تن‌پرورى و راحت و آرامش در مى‌آورد.

بیمارى‌هاى جسمى
برخى از بیمارى‌هاى بدنى زمینه‌ساز تنبلى و تن‌پرورى مى‌شوند. مثلاً کسانى که اختلال در دستگاه جهازهاضمه دارند و یا وضع مزاجشان عادى و طبیعى نیست و یا افرادى که همیشه بیمارند نمى‌توانند وضع و رفتارى عادى داشته باشند.

طرزکار غدد
در این زمینه مسائل بسیارى قابل ذکرند. در کل باید متذکر شویم که کم‌کارى برخى از غددمترشحه داخلى زمینه را براى بروز بسیارى از بیحالى‌ها و کم‌کارى‌ها فراهم مى‌کند. کم‌کارى در کبد و یا دیگر غدد چون غدد فوق‌کلیه و تیروئید در آن مؤثرند.

خستگى‌هاى مداوم
غرض خستگى‌هاى مزمن و مداوم است که ناشى از کارهاى بدنى بسیار شدید است و این خستگى‌ها تدریجاً زمینه را براى فرسودگى بدن و در نتیجه کم‌کارى‌ها و تنبلى‌ەا فراهم مى‌کند بویژه که این فرسودگى در سنین کودکى باشد.

کم‌خوابى‌ها
آنها که بهر علتى خواب و استراحت کافى ندارند و یا به عمد نمى‌خوابند تا مثلاً بیشتر کار و مطالعه کنند. تجربه‌ها نشان مى‌دهند اینان بیشتر در معرض تنبلى و تن‌پرورى قرار مى‌گیرند.

پرخورى‌ها
برخى از کودکان خواه بعلت شمکبارگى و خواه به علت تشویق والدین به پرخورى توش و توان لازم براى کار و فعالیت را ندارند. اصولاً شکم پر و سنگین موجب اختلالاتى فیزیولوژیک شده و حال و حوصله لازم براى کار را از آدمى سلب مى‌کند.

نقایص و نارسائى‌ها
در این زمینه باید مسائلى چون نقص در شنوائى یا بینائى را ذکر کنیم. ممکن است گوش او سنگین یا چشم او ضعیف باشد و این امر سبب بروز افت‌ها و اتهام در تنبلى گردد و حتى براى این امر کتک بخورد و یا ناراحت گردد.

فشارهاى بلوغ
بحران‌هاى دوران بلوغ سبب وارد‌آمدن فشارهائى برکودک مى‌شود که سبب بروز خستگى‌ها و کم‌کارى‌هاست. آنان در آن سنٌ از لهو و هوسبازى سردرآورده و از کار و تلاش عادى و تحصیلى خود باز مى‌مانند.

مصرف دارو
در مواردى مصرف دارو سبب مى‌شود که اختلالاتى در تمرکز قواى فکرى و در نتیجه کار و فعالیت پدید آید مثلاً تحقیقات نشان مى‌دهند که مصرف داروهاى ضدصرع سبب بروز این حالت مى‌شوند.

صدمات مغزى
برخى از کودکان بعلت ضربه مغزى و یا صدمات وارده برآن، حتى در دوران کودکى دچار نوعى سختى در رفتار و یا در ادراک مى‌شوند. موارد و انواعى از صرع هم در افراد ممکن است همان وضع و اختلالات را پدید آورد. و این امر در شخصیت او تثبیت مى‌شود.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات