top
راهکارهای مناسب برخورد با فرزندان بزرگتر برای تولد فرزند جدید در خانواده

راهکارهای مناسب برخورد با فرزندان بزرگتر برای تولد فرزند جدید در خانواده

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده:معمولا کودکان پس از به دنیا آمدن یک فرزند جدید در خانواده با واکنشهای متفاوتی با خواهر یا برادر خود مواجهه می شود . برخی پس از به دنیا آمدن فرزند جدید حسادت می کنند . واکنش آنان ممکن است به صورت پس روی ظاهر شود.مثلا کودکی که کنترل ادرار را آموخته ، مجددا خودش را خیس کند . بعضی کودکان ممکن است گوشه گیر و منزوی شوند و بعضی دیگر رفتارهای توجه طلبانه نشان دهند یا نسبت به نوزاد خشونت داشته باشند .

راهکارهای مناسب برخورد با فرزندان بزرگتر برای تولد فرزند جدید در خانواده


 برای آشنایی با راهکارهای مناسب برخورد با فرزندان بزرگتر برای تولد فرزند جدید در خانواده نظر دکتر عاطفه سلطانی فر عضو مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد را در این خصوص جویا می شویم .
عضو مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه مادران در آمادگی فرزندان بزرگتر برای مواجهه با به دنیا آمدن کودک بعدی نقش مهمی دارند اظهار داشت : به کودک اطلاعات لازم در مورد آن چه که قرار است اتفاق بیفتد بدهید مثلا این که زمانی که مادر به بیمارستان می رود در خانه چه کسی از وی مراقبت خواهد کرد.
دکتر عاطفه سلطانی فر با اشاره به اینکه بهتر است تا سه ماه دوم در مورد بارداری خود به کودک چیزی نگویید چون احتمال خطر سقط تا آن زمان زیاد است خاطر نشان کرد : بعد از این دوره کودک را همراه خود برای ویزیت های قبل از زایمان به مطب پزشک ببرید تا صدای قلب جنین را بشنود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد : از کودک نپرسید که دوست دارد نوزاد پسر باشد یا دختر ، چون نمی توانید تغییری در جنسیت نوزاد ایجاد کنید .
فلوشیپ روانپزشکی کودکان خردسال گفت : سعی کنید آموزش های جدید مانند توالت رفتن را چند ماه قبل از تولد نوزاد جدید یا چند ماه پس از آن شروع کنید و موارد اموزشی را به زمان تولد نوزاد موکول نکنید.
وی با اشاره به اینکه پس از تولد نوزاد والدین باید در تقویت ارتباط میان فرزندان خود تلاش کنند اظهار داشت : به کودک حتی الامکان اجازه دهید نوزاد را در بیمارستان ببیند ،در صورتی که کودک به مراقبت از نوزاد تمایل دارد برای انجام محتاطانه این کار وی را تشویق کنید ولی اگر تمایلی به کمک ندارد او را مجبور نکنید ،آلبوم عکس یا فیلم های کودک بزرگتر را بیرون بیاورید و فیلم و عکس های زمان تولد وی را به او نشان دهید و دراین مورد با او صحبت کنید و زمان کافی برای بازی یا فعالیتهای لذت بخش دیگر با کودک بزرگتر اختصاص دهید .
عضو مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه ممکن است کودکان رفتارهای خشن در برخورد با فرزندان جدید از خود نشان دهند گفت : رفتار خشن کودک را نسبت به نوزاد نادیده نگیرید و فورا از محروم سازی موقتی برای تنبیه استفاده کنید .
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه نقش پدر بعد از تولد نوزاد جدید بسیار مهم است گفت مردان باید همسر خود را در انجام امور نوزاد یاری دهند و برای تعامل با فرزند بزرگتر تشویق کنند.
استادیار گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه هر چه مادران آرامش بیشتری داشته باشند بهتر می توانند از عهده وظایف خود برای تربیت فرزندان برآیند به مادران توصیه کرد : استراحت کافی داشته باشند چون احساس خستگی مداوم منجر به تنش و فشار عصبی شده و صبر و تحمل شما در ارتباط با کودکان کاهش می دهد .

 



مرتبه
مرتبه
Aunt
1393/12/19 - 06:48
حتمن باید از کس دیگری هم کمک گرفت و بچه را تنها به یک نفر عادت نداد
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات