به عقیده متخصصان ،باغبانی یکی ازحرفههایی است که هر ۵ حس انسان به کار گرفته می شود ویکی از مفیدترین فعالیتها برای کودکان است که باعث یادگیری پایههای علوم تجربی در آنان میشوند. .
کودک به هنگام باغبانی فرصت زیادی برای ارتباط با خودش پیداکرده و آرامش روانی اش نیز بیشترمی شود .بر همین اساس باغبانی باعث میشود تا کودک تمرکز زیادی پیدا کرده و حد توان خود را برای داشتن یک باغچه به کار گیرد .لذا کودکانی که از کودکی باغچهای اختصاصی داشته و در آن فعالیت میکنند کمتر به بیش فعالی گرفتار شده و به لحاظ روانی سالمتر از سایر کودکان هستند.
پیش از هر چیزکودک مشتاق به باغبانی، به یک بستر برای کاشت گل و گیاه نیاز دارد. در خانههای آپارتمانی که امکان بستر زمینی برای این کار نیست بهتر است والدین با تهیه گلدان، کودک را تشویق به باغبانی کنند. همراهی والدین با کودکان در امر باغبانی باعث میشود آنها برای شروع و ادامه کار تشویق شده و تلاش بیشتری برای شکوفایی باغچهشان بکنند. متخصصان روانشناسی چند توصیه و راهکار در این رابطه به والدین ارائه می دهند : راهکار اول پس از تهیه فضای مناسب برای باغبانی این است که به کودکانشان آموزش داده شود که چگونه گیاهان را رشد داده و از آنها مراقبت کنند . مربیان نباید کودکان را در امرباغبانی محدود کنند . باید به کودکان اجازه داد تا خلاقیتشان را شکوفا سازند ،آنها حتی اگر باغچه کوچکشان را تخریب کنند پس ازآنکه نتیجه کارشان را دیدند بعدها رفتار مناسب تری در ارتباط با گیاهان پیدا می کنند .
کاشت سبزیجات از علایق کودکان است و برداشت آنها برای کودکان بسیار رضایتبخش است و از این رو بایستی به آنها اجازه دهند تا در باغچه شخصی شان از گیاهان که خودشان کاشته اندبرداشت کنند و درخوراکی های روزانه از محصولات خودشان استفاده کنند .
با این کار کودکان احساس خود ارزشمندی فراوانی پیدا می کنند