top
کودک وگل کاری

کودک وگل کاری

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: اصلى ترین نیاز کاشت گل و گیاه در خانه، یک پنجره براى نفوذ نور آفتاب است. با تاکید بر این مسئله، کودکان ضرورت وجود نور خورشید را براى رشد گیاهان فرا مى گیرند.

کودک وگل کاری

اصلى ترین نیاز کاشت گل و گیاه در خانه، یک پنجره براى نفوذ نور آفتاب است. با تاکید بر این مسئله، کودکان ضرورت وجود نور خورشید را براى رشد گیاهان فرا مى گیرند. بهترین جایگزین براى فضاى گلخانه ها، طاقچه کنار پنجره است تا بتوان بر روى آن گلدان هایى را قرار داد. براى زیر گلدان ها مى توان از ورقه آلومینیوم استفاده نمود. در زیر گلدان ها یک روزنامه بزرگ پهن نمایید تا نگران ریخت و پاش خاک هاى گلکارى نباشید. از کودک خود بخواهید تا هر یک از گلدان ها را تا 2/3 حجمش از خاک پر نماید. سعى کنید او را بخاطر ریختن خاک ها در اطراف خانه سرزنش نکنید زیرا با این کار تمام لذت خاک بازى را از او سلب خواهید کرد. براى آبیارى به کودک خود یک بطرى آب بدهید (بهتر است یک بطرى خصوصى براى او فراهم کنید) و به او یاد بدهید که با مقدار کمى آب، به آرامى گلدان ها را آبیارى نموده و گیاه رو به رشد درون گلدان در آب غوطه ور نشود.

کاشت گل و گیاه در فضاى باز
فراهم کردن موقعیتى براى کاشت گل و گیاه در یک محوطه آزاد مى تواند براى کودک بسیار موثر واقع شود. اما لزومى هم در این کار نیست و شما نیازى به فضاى وسیع ندارید، بلکه یک فضاى تقریبا 60 در 90 سانتیمتر مى تواند مشوق خوبى براى کودک شما باشد. آبیارى، چیدن علف هاى هرز و مراقبت مکرر از گیاه مى تواند عوامل موثرى در ایجاد حس مسئولیت در کودک شما باشد.

ابزارهاى مورد نیاز
در هنگام باغبانى در فضاى خانه، شما تنها به یک قاشق سوپ خورى بدون مصرف نیاز دارید تا گلدان ها را با آن پر کنید. اما براى کارهاى بیرون از خانه باید ابزارهاى متفاوتى فراهم کنید، شاید این کار کمى پرهزینه باشد اما بدون شک ارزش خرج کردن را دارد. از آنجا که باغبانى در فضاى آزاد، واقعى تر از باغبانى در فضاى خانه به نظر مى رسد، کودک نمى تواند با لوازم پلاستیکى باغبانى، کار باغبانى را به درستى انجام دهد. گاهى اوقات ابزارهاى باغبانى مانند بیل و شن کش در اندازه هاى کوچک که از ابزار فروشى براى کودکان خریدارى مى شوند، پس از گذشت چندین سال نیز براى باغبانى در خانه قابل استفاده خواهند بود.

چه چیزى براى کاشت مناسب تر است؟
کاشت بذرهاى ساده اى که سریعتر رشد مى کنند، بهترین گزینه براى شروع کار باغبانى است. مثلا کاهو در سه هفته رشد مى کند و تبدیل به گیاهى زیبا مى شود. از این گذشته، شما مى توانید با گیاه هاى کوچکى که کودک شما کاشته است، سالادى کودکانه درست نمایید. نظاره کردن رویش و جوانه زدن کاهو به زیبایى تماشاى شکوفه زدن یک گل است.

گلکارى را نیز در برنامه باغبانى کودکتان فراموش نکنید. گل حنا و سنبل دو گزینه بسیار مناسب براى گلکارى مى باشند. این دو گل بسیار سریع جوانه مى زنند و در گلدان نیز گل مى دهند و مى توان آنها را بعدها به یک باغچه و یا فضایى خارج از خانه منتقل نمود.

سعى کنید در آبیارى گیاهان و گل ها تعادلى برقرار نموده تا مانع از آب گرفتگى و یا خشکى بیش از حد ریشه گیاهان شوید. آبیارى را در خانه به کودکان خود محول کنید و در آبیارى هاى خارج از خانه، باز و بستن یا کم و زیاد کردن شیر آب را به آنها بسپارید و فراموش نکنید که آب بازى نیمى از تفریح کودکان در باغبانى است.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات