هماکنون کارشناسان و متخصصان کودک از نقاشی به منزله فرافکنی ناهشیار با هدف شناخت شخصیت و حل مشکلات روانی کودکان مشکلدار استفاده میکنند، چراکه این روش، امکان نزدیکتر شدن به کودک و پاسخگویی به سوالاتی که وی توانایی بیان آنها را ندارد، فراهم میسازد. در حقیقت همه پرسشهای پنهانی، شادیها، اضطرابها، عشقها و ترسهای کودک در نقاشی نمایان میشود. کودک که الفاظی را برای بیان احساس خود در اختیار ندارد، از راه نقاشیهایش و از طریق راز و رمزهایی مانند خورشید، آب، درخت یا خانه بدون هیچ قید و بندی سخن میگوید و پیام خود را به اطرافیان بخصوص والدینش میرساند.
اعضای یک خانواده هماهنگ در نقاشی کودکان همیشه با هم و دست در دست هم نشان داده میشوند. نزدیک شدن دو یا چند شخصیت در نقاشی کودک نشانگر انس و الفت واقعی آنها یا تمایل کودک به آنهاست