top
آبرنگ یا مداد رنگی

آبرنگ یا مداد رنگی

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: آبرنگ ، مدادرنگی، پاستل ، ماژیک و….هر کدام درای قابلیت هایی هستند . اینکه کدامیک برای کودکان مناسبتر است وکودکان در سنین مختلف باید از کدام وسیله استفاده کنند ، موضوعی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت .

آبرنگ یا مداد رنگی

آبرنگ ، مدادرنگی، پاستل ، ماژیک و….هر کدام درای قابلیت هایی هستند . اینکه کدامیک برای کودکان مناسبتر است وکودکان در سنین مختلف باید از کدام وسیله استفاده کنند ، موضوعی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت .
خردسالان (3_5) سال
مداد رنگی اولین ابزاری است که اکثر مربیان و والدین آنرا در دسترس خردسالان قرار میدهند .اما مدادرنگی به دلیل داشتن سر باریک ، فاقد اثرگذاری سریع میباشد در نتیجه فقط کودک را خسته میکند .
برای عضلات ضعیف وظریف کودکان پاستل بهترین وسیله است. پاستل رنگهای درخشان وتندی دارد که خرد سالان براحتی میتوانند با آن کار کنند .
نکته: پاستل بسیار ترد وشکننده است. هرگز از کودکان نخواهید که مواظب شکسته نشدن آن باشند . زیرا در هر صورت بعد از کمی استفاده خواهد شکست به او بگویید که در صورت شکسته شدن باز هم میتوان از آن استفاده کرد .
آبرنگ نیز ابزار مناسبی است به شرط آنکه کیفیت مطلوبی داشته وپررنگ باشد .
ابزار دیگر گواش است اما حتما باید زیر نظر والدین یا مربی استفاده شود .بهتراست در یک پالت یا بشقاب مقداری از سه رنگ اصلی و سفید گذاشته وبه کودک بدهیم تا به دلخواه با هم مخلوط کرده و استفاده کند .این فعالیت برای کودکان بسیار جذاب است .
نکته : سعی نکنید در جلسات اول استفاده صحیح ورنگ سازی را به کودکان یاد دهید چون کودکان هنگام کار با گواش غرق در این فعالیت شده و کار خود را انجام داده وتوجهی به مربی ندارند.
نکته : خردسالان علاقه زیادی به پوشاندن صفحه با رنگ دارند به هیچ عنوان کودکان را از اینکار منع نکنید
تا به اندازه کافی از اینکار اشباع گردند .
کودکان (6_9 )سال
کودکان در این سنین اصولا از نظر رنگ آمیزی ضعیف هستند برای بهبود این وضعیت ، بکارگیری ابزار مناسب مهمتر از آموزش است .
مداد رنگی وسیله متعادلی است اما می بینیم کودکانی که فقط با مدادرنگی کارمیکنند قسمتهای زیادی از نقاشی خود ، مثل آسمان را سفید میگذارند
چون تجربه کرده اند که رنگ کردن جاهای بزرگ با مداد رنگی نتیجه خوبی به دست نمیدهد و همچنین زمان زیادی میگیرد .
پس بهتر این است که از مدادرنگی وپاستل به طور همزمان استفاده کرد جاهای کوچک و جزئیات را با مداد وقسمتهای بزرگتر را با پاستل .
نکته :در مورد مداد رنگی میتوان در این مقطع به کودکان یاد داد که رنگها را از روشن به تیره و به صورت لایه لایه بکار ببرند تا رنگهای جدید تری به دست بیاورند .بهتر است تعداد مداد رنگی ها از 24 کمتر نبوده و خشک نیز نباشند .
نکته : در کلاس های نقاشی مربی میتواند پس از گذشت سه ترم (بسته به پیشرفت کودکان ) آنان را کم کم با آبرنگ و گواش آشنا کند.
کودکان (12 _ 10 ) سال
با ورود به این سنین کودکان علاقه زیادی به شبیه سازی و سایه زدن دارند و مربی باید انها با این امور آشنا کند اما نباید محور اصلی آموزش قرار بگیرد چراکه موضوع اصلی همچنان نقاشیهای ابتکاری وخلاق است که باید بوسیله مربی جهت داده شود .
کودکان در این مقطع میتوانند با آبرنگ و قابلیتهای آن به طور اصولی آشنا شده و همزمان از آبرنگ ومداد رنگی استفاده کنند .
نکته : برای کسب نتیجه بهتر حتما باید از مقوا و دفترهای مخصوص آبرنگ استفاده کرد همچنین قلم موها وآبرنگ باید در سطح نیمه حرفه ای باشند .
نکته : همچنین موضوعی که برای کار با آبرنگ در نظر گرفته میشود نباید دارای جزئیات وریزه کاری باشد .



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات