top
هرگز موضوعی را برای نقاشی پیشنهاد نکنید.

هرگز موضوعی را برای نقاشی پیشنهاد نکنید.

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: بچه ها برای اینکه بتوانند خوب نقاشی کنند و در سنین بالاتر توانایی هنری خوبی داشته باشند،باید در سنین کودکیبه صورت آزادانه نقاشی کنند. به یاد داشته باشید که کودک برای رسیدن به این مرحله باید سلسله مراتبی را طی کند که هر کدام در جای خود بسیار با اهمیت هستند و نباید در هیچکدام از مراحلی که پشت سر می گذارند دخالتی شود

هرگز موضوعی را برای نقاشی پیشنهاد نکنید.

بچه ها برای اینکه بتوانند خوب نقاشی کنند و در سنین بالاتر توانایی هنری خوبی داشته باشند،باید در سنین کودکیبه صورت آزادانه نقاشی کنند.
به یاد داشته باشید که کودک برای رسیدن به این مرحله باید سلسله مراتبی را طی کند که هر کدام در جای خود بسیار با اهمیت هستند و نباید در هیچکدام از مراحلی که پشت سر می گذارند دخالتی شود.هر کدام از این مراحل در جای خود بسیار مهم هستند.باید یاد آور شوم که حتی نباید در رنگ آمیزی آن ها دخالتی آشکار یا غیر آشکار صورت گیرد چه رسد به اینکه به آنها موضوعی برای نقاشی پیشنهاد داده شود.
دقت داشته باشید که این مورد در کودکان هفت سال به بالا نیز صادق است .البته روش آموزش به کودکان بالای هفت سال کمی متفاوت است که در آینده ی نزدیک به آن می پردازیم.
در اینجا لازم می دانم به اهمیت طرح های ساده ی کودکان خط خطی بپردازم:
خط خطی کردن یکی از مهمترین فعالیت های هنری کودک است و هر گونه دخالت از راه واداشتن او به طراحی واقع گرایانه ویا تنبیه او به علت نقاشی کردن بر روی سطحی که نباید روی آن نقاشی کشید مانند دیوار یا موکت و یا…پیامد های جدی ای در بر خواهد داشت.خصوصا اگر این مورد چندین بار تکرار شود برای کودکتان به این معناست که نسبت به نقاشی های او بی اعتماد هستید.
طراحی واقع گرایانه قطعا دست یافتنی است اما به بهای توقف رشد دیگر جنبه های زندگی هنری کودک به دست می آید.
کودکی که خط خطی کردن را رها می کند قطعا هنر را به عنوان وسیله ی بیان حس فردی رها خواهد کرد.چنین نشانه هایی را نباید در کودکان کم اهمیت دانست.
اگر کودکی کم تراز سه سال دارد،در خط خطی های کوچک و خود آگاهانه اش ،حرکات خاصی مانند دایره را تکرار می کند،احتمالا اعتماد به نفس خود را به توانایی طراحی از دست داده است.پدر و مادر باید به تفاوت طرح های آنها در خانه،بیرون از خانه و در حضور دیگران دقت کنند.
خط خطی بیانگر شخصیت کودک است.
کودک ترسو خط خطی های کمرنگ و همراه با ترس می کشد.اما خط خطی های کودکان اجتماعی ،پر رنگ و پر هیجان است.
بچه ها در این سن وقتی نقاشی یا طراحی می کنند قصد بیان احساسات خود را از راه هنر ندارند اما به طور نا خود آگاه دقیقا همین کار را می کنند.با تماشای کودکی که در حال نقاشی کردن است و همین طور با نگاه کردن به اثر او می توان مطالب فراوانی را دریافت.
خط خطی کردن نوعی بازنمایی رشد فکری نیز به شمار می آید.تحمیل یا تشویق کودک به جهش از این مرحله ی مهم یاد گیری او را کند می کند و ار آن مهمتر به او صدمه ی عاطفی می زند.
به یاد داشته باشید که برای برای آنکه هنری خوب باشد یا تجربه مهمی برای کودک ایجاد کند،الزاما نباید زیبا باشد.بنابر این نباید عبارات تشویقی به خیلی قشنگ محدود شود.
چنین عباراتی را در مورد هنر کودک به کار نبرید.
“آن چیست؟”/”آن را آنطور انجام نده و اینطور انجام بده.”/”چرا این را این شکلی کشیدی؟”/”چرا خط خطی می کنی،بلد نیستی چیز دیگه ای بکشی؟”/”ای پسر شیطون روی دیوار نقاشی نکن.”
برای اینکه به او نشان دهید که کارش با ارزش است از عباراتی مانند موارد زیر استفاده کنید:
“نگاه کن!تو هم خط را صاف کشیدی و هم خطوط منحنی.”
“اینجا یک خط چاق کنار یک خط لاغر است.”
“بعضی از خطوط آنقدر بلند هستند که از خط بیرون زده اند.”
خط خطی کردن یک روند طولانی یادگیری است و کودکان به همان اندازه که هنگام آموختن،راه رفتن و یا حرف زدن به تحسین و تشویق شما نیاز دارد در این راه نیز نیاز به تشویق و تحسین شما دارد.
اگر والدین مشوق کودکانشان باشند باید بدانند که فرزندانشان باید حدود یک سالگی شروع به خط خطی کنند.تقریبا بچه ها بیست شکل اولیه را تجربه می کنند که همین ها اساس مهم در نوشتن و نقاشی آن ها می شوند.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات