top
نقش خانواده در ناسازگاری کودک

نقش خانواده در ناسازگاری کودک

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: والدین مناسب‌ترین الگوی‌های تربیت کودکان‌اند و نحوه برخورد آنها با دیگران الگویی مؤثر برای نحوه رفتار کودک در ارتباط با جامعه است. فائزه دشتی در گفتگو با کودکی که در برابر موقعیت‌ها واکنش مناسب ندارد و از زیر بار مسئولیت‌هایی که به او داده می‌شود شانه خالی می‌کند به ایجاد رفتار ناسازگارانه تمایل دارد.

نقش خانواده در ناسازگاری کودک

یک روانشناس گفت: والدین مناسب‌ترین الگوی‌های تربیت کودکان‌اند و نحوه برخورد آنها با دیگران الگویی مؤثر برای نحوه رفتار کودک در ارتباط با جامعه است.
فائزه دشتی در گفتگو با  کودکی که در برابر موقعیت‌ها واکنش مناسب ندارد و از زیر بار مسئولیت‌هایی که به او داده می‌شود شانه خالی می‌کند به ایجاد رفتار ناسازگارانه تمایل دارد.

وی ادامه دادک علل ناسازگاری در کودکان متفاوت است گاهی محبت بیش از اندازه والدین به فرزندان دیگر و بی‌توجهی به کودک یا بالعکس محبت افراطی به خود کودک، آشنا نبودن پدر و مادر به مبانی تربیتی صحیح، سرکوفت زدن، کشمکش بین والدین باعث ناسازگاری فرزند می‌شود.
وی تصریح کرد: ناسازگاری معمولاً زمانی در کودک ایجاد می‌شود که محیط برای کودک ارضاء کننده نیست و پاسخی به نیازهای او داده نمی‌شود.

دشتی تأکید کرد: ناسازگاری یک واکنش به موقعیت‌ها است زمانی که هیچ جوان ارضاء‌کننده ای به کودک داده نمی‌شود یا نیازهای وی برآورده نمی‌شود کودک ناسازگاری می‌کند، همچنین گاهی اوقات والدین توقعاتی دارند که در حد توانایی کودک نیست، این یکی از علت‌های ناسازگاری است.

وی بیان کرد: اگر ناسازگاری در کودکان پا برجا باشد و ادامه یابد در دوران نوجوانی به بزهکاری تبدیل می‌شود.

این مشاور در زمینه بهبود رفتار ناسازگارانه در کودکان گفت: خانواده‌ها در برخورد با کودکان باید صبور باشند و نقش حمایتی خود را فراموش نکنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حمایت نباید به گونه‌ای افراطی باشد همچنین والدین در رفتار با کودکان به‌گونه‌ای عمل نکنند که لجاجت کودکان را برانگیزند همان‌طور که عنوان شد مقایسه کودکان با یکدیگر از دلایل ناسازگاری در آنان است پس از مقایسه کودکان باید حذر کرد



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات