top
تحقیر و سرزنش کودکان موجب شکل‌گیری شخصیتی ناسازگار، در آنها می‌شود.

تحقیر و سرزنش کودکان موجب شکل‌گیری شخصیتی ناسازگار، در آنها می‌شود.

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: عوامل مهمی وجود دارد که شخصیت کودکان را در زمان بدو تولد و یا حتی قبل از آن شکل می‌دهد.

تحقیر و سرزنش کودکان موجب شکل‌گیری شخصیتی ناسازگار، در آنها می‌شود.

دکتر جهانگیر کرمی در گفت‌وگو یی با بیان این مطلب تصریح کرد: عوامل مهمی وجود دارد که شخصیت کودکان را در زمان بدو تولد و یا حتی قبل از آن شکل می‌دهد.
وی گفت: در دوران بعد از تولد، محیط اجتماعی و محیطی که روابط کودک با دیگران در آن شکل می‌گیرد در شکل‌گیری این شخصیت بسیار مهم است که مهم‌ترین افراد این محیط نیز پدر و مادر و بستگان نزدیک کودک هستند.
به گفته کرمی نوع و نحوه برخورد این افراد با کودک تاثیر بسیاری در شکل‌گیری شخصیت وی دارد.
این روانشناس اساس شکل‌گیری شخصیت کودکان را سنین 5 تا 6 سالگی عنوان و اظهار کرد: در این سنین کودکان تاثیرپذیری بالایی دارند و نوع رفتار اطرافیانشان تاثیر بسیاری در شکل گیری شخصیت آنها می‌گذارد.
به گفته کرمی، پذیرش بی‌قید و شرط کودکان، برخورد مناسب با آنها، صدا کردن آنها با القاب مناسب، احترام، تشویق و تحسین آنها، رعایت کردن حقوق اساسی آنها توسط اطرافیانشان، به کار بردن کلمات مناسب در گفت‌وگو با آنها و اجازه نظر دادن به آنها می‌تواند شخصیت مثبت و سالمی را در کودکان شکل دهد.
وی افزود: کنترل، تحقیر، سرزنش و یا تامین نکردن نیاز کودکان می‌تواند تاثیر منفی بر شخصیت آنها داشته باشد و یا موجب ایجاد شخصیت ناسازگاری در آنان شود.
این روانشناس معتقد است: نوع رفتار والدین با یکدیگر و یا حتی نوع رفتار آنها با اطرافیان بسیار در شکل‌گیری شخصیت کودکان تاثیرگذار است.
وی افزود: بحث دلبستگی کودکان نیز بسته به نوع رفتار والدین و احترامی که آنها به کودک می‌گذارند ایجاد می‌شود.

 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات