چگونگی عملکرد:
-شناسایی علت ناسازگاری کودک،
-تشویق کودک برای گسترش سازگاری و دوستی های خود،
-آموزش چگونگی ارتباط و درک بهتر خانواده و دیگران،
-تشویق کردن کودک به فعالیت های گروهی،
-دادن فرصت خودنمایی و رهبری در کارهای جمعی به کودک،
-آموزش چگونگی ارزیابی رفتار به کودک،
-ارجاع به روان شناس در صورت لزوم،
-برخورد متناسب با نوع و شدت رفتار کودک،
-شناخت و از بین بردن علل و عوامل ناسازگاری،
-از بین بردن موانع و مشکلات بر سر راه رشد،
-برآورده کردن معقول و معتدل خواسته ها، نیازها و آرزوهای کودک،
-تقویت قدرت تفکر، تصمیم و اراده در کودک،
-دقت در بازسازی و اصلاح کودک،
-فراموش نکردن گذشت نسبت به کودک،
-سرگرم کردن کودک تا جای ممکن،
-ایجاد احساس ارزش در کودک،
-ایجاد و تقویت زمینه اعتماد به خویشتن در کودک،
-واگذار کردن مسئولیت های در خور ظرفیت کودک، برای ایجاد
احساس ارزشمندی در او،
-تشویق و تایید کودک تا کودک قادر شود حل کند مشکلاتش را،
-راهنمایی و هدایت کودک تا بفهمد که چگونه کنترل کند رفتارش را،
-سرگرم کردن کودک با کارهای مورد علاقه اش،
-خودداری از سرزنش و تنبیه های غیرضروری،
-عدم ملامت و مهرورزی افراطی