top
توصیه هاى عملى براى کاهش بى نظمى

توصیه هاى عملى براى کاهش بى نظمى

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: از عوامل تقویت کننده حسن نظم و انضباط در نوجوان، دادن مسئولیت به اوست که باید از همان دوران خردسالى شروع شود. مسئولیت باید مناسب با سن کودک باشد. مثل جمع کردن رختخواب یا مرتب کردن رختخواب، مسواک کردن و نظایر آن. اگر کودک نیاموزد که رختخوابش را مرتب کند، اولین گام را در بى نظمى و عدم شناخت مسئولیت برداشته است.

توصیه هاى عملى براى کاهش بى نظمى

 
توصیه هاى عملى براى کاهش بى نظمى
از عوامل تقویت کننده حسن نظم و انضباط در نوجوان، دادن مسئولیت به اوست که باید از همان دوران خردسالى شروع شود. مسئولیت باید مناسب با سن کودک باشد. مثل جمع کردن رختخواب یا مرتب کردن رختخواب، مسواک کردن و نظایر آن. اگر کودک نیاموزد که رختخوابش را مرتب کند، اولین گام را در بى نظمى و عدم شناخت مسئولیت برداشته است.
اگر امروز از او کارى خواستید، فردا نیز توقع انجام آن کار را از او داشته باشید، درست نیست که امروز از او بخواهید تختش را مرتب کند، فردا خودتان آن را مرتب کنید.
مسئولیتى که در خانه به او مى دهید، نباید به مسئولیتى که مدرسه به او داده است صدمه بزند. انجام تکالیف مدرسه امرى مهم و وظیفه اى سنگین است که هیچ چیز نباید آن را تحت تأثیر قرار دهد.هر قانونى که وضع مى کنید، هر دستورى که مى دهید، باید متناسب با شرایط سن و میزان توانایى هاى نوجوان باشد. به کودکانتان در سنین مختلف مسئولیت هاى متفاوتى واگذار کنید. مسئولیتى که به یک نوجوان مى دهید با مسئولیتى که به عهده خواهر یا برادر کوچکترش مى گذارید باید تفاوت داشته باشد.کیفیت انجام کار نیز مهم است.
اگر مسئولیتى را به او واگذار مى کنید باید کاملاً نظارت کنید که آن کار به درستى انجام شود.کارهاى یکنواخت و خسته کننده را به او واگذار نکنید، این کار موجب مى شود که او نسبت به انجام کار نظرى منفى پیدا کند.توانایى فرزندتان در چه کارى بیشتر است آیا حساب و کتاب مى داند؛ صورتحساب برق و آب را به او بسپارید. اگر به گل و گیاه علاقه دارد، آب دادن گلدان ها و نگهدارى از آنها را به او بسپارید.
قوانینى را که در خانه وضع مى کنید با خشم و تهدید و داد و فریاد مطرح نکنید. لحن گفتن و خواستن بسیار اهمیت دارد. بدون فریاد کشیدن هم مى توان جدى بود. او را به انجام کارى تهدید نکنید. با التماس از او نخواهید که اتاقش را تمیز کند چون اثر آن موقتى است. براى انجام مسئولیتى به او وعده ندهید. به او اجازه ندهید که براى انجام کارهاى شخصى اش با شما شرط ببندد و شما را وادار به برآوردن خواسته اى که تمایلى به انجام آن ندارید کند.
در صورت انجام ندادن وظایف محوله، علت را جست وجو کنید. خواسته تان را با لحن رسمى تر و جدى تر برایش تکرار کنید. سعى کنید براى اجراى اوامرتان به تنبیه متوسل نشوید. اگر مى خواهید که پسر نوجوانتان شب در ساعت معین به خانه برگردد در صورت رعایت نکردن مقررات، زندانى کردن او روش خوبى نمى تواند باشد، زیرا موجب مى شود که او راه فرار از پنجره را تجربه کند.
سعى کنید الگوى خوبى براى فرزندتان باشید. والدینى که خود منظم و مرتب نیستند و کارهایشان با نظم و ترتیب انجام نمى گیرد، نمى توانند توقع داشته باشند که فرزندشان فردى مرتب و منظم باشد.          

 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات