top
انواع انضباط

انواع انضباط

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: اگر والدین سهل انگار باشند کودکان، افرادی لوس، دمدمی مزاج و بداخلاق بار می آیند که روحیه تهاجمی دارند و خودرأی هستند. اگر والدین سختگیر باشند کودکان افرادی ترسو، منزوی و بسیار وابسته بار می آیند. گاهی نیز آنها افرادی متمرد می شوند که در مقابل بزرگ ترها می ایستند. اگر والدین افرادی میانه رو باشند کودکان آنها اشخاصی مسئولیت پذیر، فهیم و باملاحظه بار می آیند که به مردم کمک می کنند.

انواع انضباط


شما برای تربیت فرزند خود از چه روشی استفاده می کنید؟
اگر والدین سهل انگار باشند...
▪ آنها قوانین محدودی وضع می کنند و کودکان اجازه دارند هرکاری می خواهند انجام دهند.
اگر والدین بیش از حد سختگیر باشند...
▪ از فرزندشان انتظار دارند کاملاً مطیع باشند. آنها برای درخواست های خود توضیح نمی دهند و غالباً از تنبیه بدنی استفاده می کنند.
اگر والدین میانه رو باشند...
▪ محدودیت هایی را قائل می شوند و به کودکان خود اجازه می دهند باتوجه به این محدودیت ها تجربه کسب کنند و با پذیرفتن عواقب طبیعی اقدامات خود، نکات جدیدی بیاموزند.
چنین والدینی سختگیر و درعین حال مهربان و بامحبت هستند.
اگر والدین سهل انگار باشند کودکان، افرادی لوس، دمدمی مزاج و بداخلاق بار می آیند که روحیه تهاجمی دارند و خودرأی هستند.
اگر والدین سختگیر باشند کودکان افرادی ترسو، منزوی و بسیار وابسته بار می آیند. گاهی نیز آنها افرادی متمرد می شوند که در مقابل بزرگ ترها می ایستند.
اگر والدین افرادی میانه رو باشند کودکان آنها اشخاصی مسئولیت پذیر، فهیم و باملاحظه بار می آیند که به مردم کمک می کنند.
استفاده از شیوه های افراطی موجبات نارضایتی والدین و کودکان را فراهم می کند و نتیجه بخش نخواهد بود. در واقع شیوه مؤثرتری برای تربیت درست کودکان وجود دارد: میانه روی.
شیوه میانه روی بر عقل سلیم، تحقیق و آگاهی نسبت به نحوه رشد و یادگیری کودکان استوار است. در واقع بیشتر والدین برای تربیت فرزند خود از همان روشی استفاده می کنند که پدر و مادر خود آنها به کار برده اند. آنها با خود می گویند: من آدم موفقی هستم و دلیلی وجود ندارد فرزندم با استفاده از روش تربیتی والدینم موفق نشود.» سؤال خوبی است!
ولی یادتان باشد جامعه ما با ۲۵سال پیش تفاوت زیادی کرده است. در گذشته ما کودکانی را پرورش می دادیم که هرچه می خواستیم انجام می دادند. این روش در آن زمان موثر بود ولی درحال حاضر اوضاع فرق کرده و با توجه به تغییرات سریعی که صورت می گیرد باید برنامه ریزی کرد.
در واقع باید طوری کودکان را تربیت کنیم که بفهمند راه حل بیشتر مشکلات در درون خود آنها وجود دارد. حتما بارها چنین جملاتی را شنیده اید: «فرزند کوچک من بسیار دردسرساز است ولی پسر بزرگم رفتار خوبی دارد»
مهمترین عامل تعیین کننده برای موفقیت کودکان، نگرش مثبت آنها نسبت به خودشان است.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات