top
راه حلهای پیشنهادی برای پیشگیری از ترس کودک از مرگ

راه حلهای پیشنهادی برای پیشگیری از ترس کودک از مرگ

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: شاید راحت تر باشد که نیمی از پاسخهای شما واقعی باشد و نیمی محافظه کارانه ، اما بهتر است تا آنجا که می توانید واقعیتها را بگویید.پاسخ سوالات باید متناسب با سن کودک باشد.وقتی فرزند چهارساله شما می پرسد:وقتی مادر بزرگ مرد کجا رفت؟ از پاسخهای پیچیده خودداری کنید.پاسخ شما می تواند بر اساس اعتقادات مذهبی شما باشد

راه حلهای پیشنهادی برای پیشگیری از ترس کودک از مرگ

با صداقت به سوالاتش پاسخ دهید.
• شاید راحت تر باشد که نیمی از پاسخهای شما واقعی باشد و نیمی محافظه کارانه ، اما بهتر است تا آنجا که می توانید واقعیتها را بگویید.پاسخ سوالات باید متناسب با سن کودک باشد.وقتی فرزند چهارساله شما می پرسد:وقتی مادر بزرگ مرد کجا رفت؟ از پاسخهای پیچیده خودداری کنید.پاسخ شما می تواند بر اساس اعتقادات مذهبی شما باشد.برای نمونه می توانید از این پاسخ ساده استفاده کنید:"رفته به دنیای دیگر،پیش خدا.:"
• از واژه های مناسب استفاده کنید.از به کار بردن واژه هایی مانند کشته شدن یا مردن خودداری نکنید زیرا کودک معنی آن ها را درک می کند.
• از پرداختن به داستانهای دروغین خودداری کنید.هنگامی که پدربزرگ فوت کرده است ، به کودک نگویید که پدر بزرگ به یک سفر طولانی رفته است ، زیرا ممکن است فکر کند که پدر بزرگ او را دوست نداشته است و یا اینکه سرانجام ، روزی بر می گردد.باید به کودک القا کنید که پدر بزرگ علاقه زیادی به او داشته است، اما دیگر نمی تواند پیش خانواده اش بازگردد.مرگ را به یک خواب همیشگی تشبیه نکنید.به او نگویید که پدر بزرگ به این علت مرد که بیماری سختی داشت ، زیرا این مساله موجب نگرانی شدید کودک در مواقع ابتلاء به بیماری می شود.
• بر روی زندگی تمرکز کنید.پس از آنکه به کودک اجازه دادید احساس خود را بیان کند و پاسخ سوالاتش را بگیرد، بر روی زندگی و زنده بودن تمرکز کنید.در مورد روش های سالم زندگی که موجب طول عمر می شود، بحث کنید.برای مثال تغذیه صحیح ، معاینات پزشکی مرتب ، ورزش منظم و ....
چرخه زندگی را برای کودک شرح دهید.
بهترین راه برای افزایش آگاهی کودک در مورد مرگ ،درک زندگی است.اگر فرزندتان به سن مناسب رسیده است ، اجازه دهید گیاهی را بکارد و مراحل مختلف حیات را مشاهده کند.
با کودکتان درباره بیماری های وخیم هم صحبت کنید.
وقتی یکی از نزدیکان یا دوستان ، بیمار است، بزرگترها اغلب ، کودکان خود را در جریان وضعیت بیمار قرار نمی دهند و می کوشند در حضور آن ها صحبت خاصی پیش نیاید ،اما بهتر است با توجه به سن و شخصیت کودک ، تا حدی آنان را در جریان بگذارید.
• کودکان را در جریان بیماری بگذارید.بهتر است کودکان از بیماری بستگان نزدیک ، آگاه باشند، اما تشریح و وخامت بیماری ضروری نیست.برای مثال ابتدا به آنها بگویید که پدر بزرگ مریض شده است و دکترها در تلاش هستند تا او را خوب کنند.چند روز بعد می توانید بگویید که هنوز حال پدر بزرگش خوب نشده است.قبل از هرگونه اتفاق مهمی ،کودکان را آگاه کنید.در غیر این صورت ممکن است به نتیجه نادرستی برسند. برای نمونه ، فکر کنند که در مرگ آن شخص به این دلیل که روزی از دست او عصبانی شده اندمقصر هستند.
اجازه دهید کودک ، احساساتش را بیان کند.
وقتی فرزند شما از بیماری یا مرگ شخصی خبردار می شود، احساسات زیادی بروز خواهد داد.ممکن است احساس انکار، ناراحتی ،ناامیدی ، تقصیر یا ترس داشته باشد.به ویژه ، ممکن است بترسد که مبادا چنین اتفاقی برای خودش یا کسانی که دوستشان دارد رخ دهد.بگذارید در مورد احساساتش با شما صحبت کند.شما نیز به جای انکار احساساتش ، به او اطمینان دهید و از او حمایت کنید.

 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات