top
برخورد منفی با بچه های درس نخوان اعتماد به نفس آنها را کاهش می دهد

برخورد منفی با بچه های درس نخوان اعتماد به نفس آنها را کاهش می دهد

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: در برخی موارد درس نخواندن بچه ها ناشی از ضعف جسمی یا ذهنی آنهاست. برخی کودکان ضعف هوشی یا ضعف شنوایی و بینایی دارند. این موضوعی اسست که باید به آن توجه کرد و به جای برخورد منفی در صدد رفع مشکل برآمد تا کودک انگیزه و اعتماد به نفس خود را از دست ندهد. وی با اشاره به کمبود انگیزه در برخی دیگر از کودکان که باعث درس نخواندن آنها می شود، در برخی خانواده ها ارزش هایی غیر از تحصیل و درس مورد توجه قرار می گیرد. این موضوع باعث می شود که انگیزه کافی در مورد درس خواندن در فرزندان به وجود نیاید. به طور مثال گفتن اینکه فلانی دو کلاس سواد ندارد اما چقدر ثروتمند است انگیزه تحصیل را در کودک از بین می برد و او احساس می کند راه رسیدن به هدف تحصیل نیست.

برخورد منفی با بچه های درس نخوان اعتماد به نفس آنها را کاهش می دهد

 در برخی موارد درس نخواندن بچه ها ناشی از ضعف جسمی یا ذهنی آنهاست. برخی کودکان ضعف هوشی یا ضعف شنوایی و بینایی دارند. این موضوعی اسست که باید به آن توجه کرد و به جای برخورد منفی در صدد رفع مشکل برآمد تا کودک انگیزه و اعتماد به نفس خود را از دست ندهد.
وی با اشاره به کمبود انگیزه در برخی دیگر از کودکان که باعث درس نخواندن آنها می شود، در برخی خانواده ها ارزش هایی غیر از تحصیل و درس مورد توجه قرار می گیرد. این موضوع باعث می شود که انگیزه کافی در مورد درس خواندن در فرزندان به وجود نیاید. به طور مثال گفتن اینکه فلانی دو کلاس سواد ندارد اما چقدر ثروتمند است انگیزه تحصیل را در کودک از بین می برد و او احساس می کند راه رسیدن به هدف تحصیل نیست.
 صحبت مستقیم یا نصیحت و تحکم نمی تواند انگیزه درس خواندن را در بچه افزایش دهد. بچه ها از لابلای گفتگوهای والدین الگو می گیرند. وقتی پدر و مادر در محاوره ها و صحبت های خود از کسی مثال می زنند که تحصیلات عالیه دارد و موفق است می تواند تاثیرات عمیق و زیربنایی بر فرزندشان داشته باشد.
 بچه ها به دنبال مدل و الگو می گردند و پدر و مادر باید به جای نصیحت الگوی درستی در اختیار آنها قرار دهند. اینکه والدین برای مطالعه وقت می گذارند الگوی درستی هم به کودک می دهد. اگر پدر و مادر نتوانند مدل درستی در اختیار فرزند خود قرار دهند آنگاه ممکن است بچه ها الگویی بگیرند که مورد تایید خانواده نیست.
متاسفانه برخورد اولیای مدارس با بچه ها خوب نیست و تحقیرهایی که در برخی موارد صورت می گیرد انگیزه را در بچه ها از بین می برد و اعتماد به نفس آنها را کاهش می دهد در حالی که معلمان باید به بچه ها انگیزه بدهند. اینکه معلمی سر کلاس بگوید من پس از 20سال تدریس هنوز مستاجرم آنچنان انگیزه دانش آموز را کاهش می دهد که هیچ کس نمی تواند آن را تغییر دهد.عشق ورزیدن معلمان به کار خود و عنوان کردن آن برای بچه ها خود باعث ایجاد انگیزه می شود.
متاسفانه این شرایط در جامعه ما وجود دارد و وقتی بچه ای با این موضصوع روبرو می شود دچار دوگانگی می شود. اما پدر و مادر باید این موضوع را توجیه کنند و به بچه نشان دهند پیشرفت حتما نباید مادی باشد. وقتی کودکی می بیند پدرش تحصیلکرده است و اگر وضعیت مالی آنچنانی ندارد اما رابطه خوبی با بچه های خود دارد و بیشتر آنها را درک می کند ارزش تحصیل در نگاه بچه بالا می رود.
تحقیقات نشان می دهد احتمال گرایش به اعتیاد در بچه هایی که پدر معتاد دارند و می بینند که زمانی که پدر مواد مصرف می کند بیشتر به آنها توجه دارد، افزایش می یابد بنابراین رفتار خوب والدینی که اهل مطالعه و درس خوانده هستند با فرزندانشان بیشترین انگیزه برای تحصیل را در بچه به وجود می آورد.

 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات