top
ارتباط طبقه اجتماعی کودک با رشد اعتماد به نفس

ارتباط طبقه اجتماعی کودک با رشد اعتماد به نفس

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: تاثیر طبقه اجتماعی در رشد شخصیت و عزت نفس کودکان قابل توجه است. به این امر اشراف داریم که هر خانواده‌ای متعلق به طبقه اجتماعی خاص با معیارهای مخصوص آن است و اعضای هر طبقه اجتماعی صفات مشترکی دارند که آنها را از سایر طبقات دیگر جدا می‌سازد.

ارتباط طبقه اجتماعی کودک با رشد اعتماد به نفس

تربیت اطفال تابع معیارهای خاصی است که به طبقه اجتماعی آنها نیز مربوط است.والدین یک طبقه اجتماعی خاص توقعات خاصی از فرزندان خود دارند و روش انضباط و پرورش کودکان آنها نیز متفاوت است به عنوان مثال والدین طبقه پایین به دلیل شرایط به اقتصادی و شرایط روحی نامساعد و فشار مالی کودکانشان را بیشتر تنبیه‌ می‌کنند و در نتیجه کودکان طبقه پایین بیشتر احساس حقارت و کمبود محبت و عدم اعتماد به نفس می‌کنند.
تفاوت‌ها در رشد شخصیت کودکان طبقات مختلف با تفاوت در شیوه‌ها رشد و تربیت والدین رابطه مثبت دارد.
 براساس پژوهش‌ها رفتار کودکان طبقه متوسط نسبت به پدر و مادر توام با احترام است و در مقابل کودکان طبقه پایین پاسخ‌های منفی بیشتری ابراز کردند چون آنها احساسشان این بود که والدینشان آنها را درک نکرده و دوستشان نداشته‌اند و رفتار این کودکان با والدین خود همراه با تضاد و دوگانگی است.
 کودکان و نوجوانانی که در طبقه پایین قرار می‌گیرند مثلا در خانواده‌های کارگری کودکان و نوجوانان به علت فقر اقتصادی و کمبود تغذیه و شرایط دیگر جسمانی ضعیف‌ترند و اغلب تحت فشار زندگی قرار می‌گیرند و کمتر می‌توانند در این شرایط موجبات رضایت خانواده و حتی خودشان را فراهم کنند و احساس کنند در حال استثمار شدن هستند و از کمبود اعتمادبه نفس یا افسردگی رنج می‌برند در صورتی‌که مشکلات فوق برای جوانان و کودکان طبقه مرفه و بالا به گونه‌ای سهل‌تر حل می‌شود و موانع کمتری در زندگی خود احساس می‌کنند



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات