top
مزایای آشپزی برای کودکان با سنین مختلف

مزایای آشپزی برای کودکان با سنین مختلف

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: آشپزخانه می تواند مکانی جذاب برای بچه های کوچک باشد . آنها می بینند که بزرگترها به سرعت در حال کار کردن در آنجا هستند ، بخاری که از کتری بلند می شود را مشاهده می کنند و بوی غذایی که آن شب خواهند خورد را استشمام می کنند. حتی گاهی بچه های بزرگتر نیز فریفته چگونگی تهیه و پخت غذاها و اجزای آن می شوند . همیشه دعوت کودکان به آشپزخانه برای گرفتن کمک از آنها کار ساده و راحتی نبوده است ولیکن هنگامیکه زمان و موقعیت این اجازه را بدهد می توان اقداماتی صورت داد.

مزایای آشپزی برای کودکان با سنین مختلف

آشپزخانه می تواند مکانی جذاب برای بچه های کوچک باشد . آنها می بینند که بزرگترها به سرعت در حال کار کردن در آنجا هستند ، بخاری که از کتری بلند می شود را مشاهده می کنند و بوی غذایی که آن شب خواهند خورد را استشمام می کنند. حتی گاهی بچه های بزرگتر نیز فریفته چگونگی تهیه و پخت غذاها و اجزای آن می شوند . همیشه دعوت کودکان به آشپزخانه برای گرفتن کمک از آنها کار ساده و راحتی نبوده است ولیکن هنگامیکه زمان و موقعیت این اجازه را بدهد می توان اقداماتی صورت داد.
بچه های کوچکتر می توانند به تماشای کاری که شما می کنید بپردازند و در کارهای کوچک نیز به شما کمک کنند .کارهایی مانند چیزی را هم زدن و یا چیدن میز . به بچه های بزرگتر می توان چگونگی شکستن تخم مرغ و یا اندازه گیری اجزای مورد نیاز تهیه یک غذا را آموزش داد. در مورد نوجوانان وضعیت فرق میکند. به آنها بگویید می توانند یک غذا را خودشان انتخاب کنند و شما نیز در تهیه آن به آنها کمک خواهید کرد .
این کارها برای کودکان نوعی سرگرمی است ولیکن مزایای دیگری نیز به همراه دارد :
بچه های پیش دبستانی می بینند که غذایی که می خورند چگونه تهیه می شود و دستی در این تجربه نیز خواهند داشت که راه خوبی برای یادگیری و احساس موثر بودن است .
بچه های سنین دبستانمی توانند پایه های آشپزی را یاد بگیرند و از مهارت حساب و ریاضی خود، در کمک به ترکیب اجزای غذایی مطابق با دستور غذا ،استفاده کنند. شما نیز می توانید از این فرصت استفاده کرده و در مورد تغذیه سالم و اینکه چرا چنین اجزای غذایی را انتخاب کرده اید ،با آنها صحبت کنید . این می تواند زمینه غذا خوردن صحیح را برای آنها فراهم کند .
نوجوانان با یادگیری آشپزی میتوانند خود را برای زمانیکه نیاز به آشپزی برای خود پیدا خواهند کرد ، آماده کنند . نوجوانان ،علاقه مند به امتحان کردن روش های آشپزی مختلف هستند . شما هم از اینکه زمانی را با بچه ها صرف می کنید و از دور هم نشستن وخوردن از غذایی که با هم درست کرده اید لذت میبرید .
اگر قصد دارید از کودکان در آشپزخانه کمک بگیرید ،نباید تحت محدودیت زمانی قرار داشته باشید. در عوضِ در گیر کردن آنها برای تهیه تند و سریع یک شام، ا ز کمکشان برای تهیه غذای یک آخر هفته قول بگیرید؛ طوریکه از نظر زمان آسوده خاطر باشید .
در رابطه با بچه های کوچکتر زمانی را انتخاب کنید که آنها خوب استراحت کرده باشند تا زود خسته و عصبی نشوند . پیشنهاد خوبی است که یک بزرگتر دیگر نیز در آشپزخانه داشته باشید تا در زیر نظر داشتن سرآشپز کوچولو به شما کمک کند



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات