top
شب ادراری کودکان تا چه سنی ادامه دارد؟

شب ادراری کودکان تا چه سنی ادامه دارد؟

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: شما پدران و مادران می‌دانید که شب ادراری کودکان تا چه سنی امری طبیعی است. به اعتقاد پزشکان به طور معمول کودکان در سن 3 تا 4 سالگی می‌آموزند که شب‌ها ادرار خود را کنترل کنند اما شب ادراری تا 6 سالگی و حتی گاهی تا 7 سالگی امری طبیعی است. براساس این تحقیقات در 5 سالگی 15 درصد کودکان و در 6 سالگی 10 درصد مبتلا به شب ادراری هستند که 60 درصد آنها را نیز پسرها تشکیل می‌دهند.

شب ادراری کودکان تا چه سنی ادامه دارد؟

شب ادراری کودکان تا چه سنی ادامه دارد؟
شما پدران و مادران می‌دانید که شب ادراری کودکان تا چه سنی امری طبیعی است. به اعتقاد پزشکان به طور معمول کودکان در سن 3 تا 4 سالگی می‌آموزند که شب‌ها ادرار خود را کنترل کنند اما شب ادراری تا 6 سالگی و حتی گاهی تا 7 سالگی امری طبیعی است. براساس این تحقیقات در 5 سالگی 15 درصد کودکان و در 6 سالگی 10 درصد مبتلا به شب ادراری هستند که 60 درصد آنها را نیز پسرها تشکیل می‌دهند. در اکثر موارد شب ادراری خود به خود برطرف می‌شود ولی اغلب موارد ترس و نگرانی در کودک و والدین مشاهده می‌شود و 20 درصد کودکان که شب ادراری دارند عدم کنترل ادرار در روز هم دارند.
انواع شب ادراری‌
شب ادراری‌های کودکان به دو دسته تقسیم می‌شود:
دسته اول: کودکان خردسال زیر 5 سال که هنوز مراحل کنترل ادرار را در طول شب نیاموخته‌اند.
دسته دوم:کودکانی که بعد از 3 ماه متوالی قادر بوده‌اند شب‌ها خشک بخوابند مجددا دچار ناتوانی کنترل ادرارشان شده‌اند، علل مختلفی در این نوع شب ادراری موثر است نظیر طلاق والدین، مرگ یکی از والدین، تولد کودک دیگر، ترس و اضطراب از دست دادن مهر و محبت والدین، جلب نظر والدین، ترس از تنبیه و در بچه‌های بزرگتر مشکل در مدرسه و دوستان و در کل هیجانات مختلف همچنین مشکلات کلیوی، مثانه، مجاری ادراری، عفونت‌های گوناگون سیستم دفاع ادرار نیز موثر است.
ثابت شده است عوامل ارثی و سوابق والدین نیز در بروز شب ادراری موثر است به باور کارشناسان و پزشکان باید توجه داشت همان‌طور که زمان راه افتادن و حرف زدن بچه‌ها با هم متفاوت است، روند بالا رفتن ظرفیت مثانه و زمان قدرت کنترل مثانه نیز در کودکان ممکن است باهم متفاوت باشد.
مهمترین اقدام درمانی توجیه کردن والدین است که شب ادراری غیرارادی است و به هیچ وجه نباید کودک تنبیه یاسرزنش شود. دیگر اعضای خانواده نیز نباید کودک را به علت شب ادراری مسخره کنندبه گفته پزشکان، یکی از عوامل بسیار مهم در شب ادراری که‌ به تازگی بسیار اهمیت پیدا کرده است، آلرژی و حساسیت کودک به غذاها و بخصوص شیر گاو است، لذا باید دقیقا توجه داشت که در چه شب‌هایی و با مصرف چه مواد یا غذاهایی این شب ادراری تشدید می‌شود تا از مصرف آنها پرهیز گردد. از سوی دیگر برخی پزشکان معتقدند که خواب عمیق در ابتلا به شب ادراری تاثیری ندارد بلکه تحقیقات جدید نشان داده است که بین خواب کودکان مبتلا به شب ادراری و سایر کودکان تفاوتی وجود ندارد و خیس کردن در هر مرحله از خواب چه عمیق و چه سطحی ممکن است اتفاق بیفتد.

 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات