top
تک فرزندی بلایی است به جان فرزند

تک فرزندی بلایی است به جان فرزند

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: تک‌فرزندی پیامدهایی برای فرزند و والدین همراه دارد. وقتی فرزند تک باشد به دلیل توجه افراطی والدین بعدها در اجتماع نیز از جامعه همین توقع را دارد و ممکن است لوس بار بیاید

تک فرزندی بلایی است به جان فرزند


تک‌فرزندی پیامدهایی برای فرزند و والدین همراه دارد. وقتی فرزند تک باشد به دلیل توجه افراطی والدین بعدها در اجتماع نیز از جامعه همین توقع را دارد و ممکن است لوس بار بیاید.
 حجت الله فراهانی، یک روانشناس با اشاره به پیامدهای تک فرزندی در خانوادها،‌ تک فرزندها را در معرض آسیب‌های روانی و اجتماعی برشمرد که خودمحوری، بودن در رأس هرم قدرت خانواده و قانون‌شکنی از جمله آن است.

وی افزود: پدیده اجتماعی شدن در این فرزندان ضعیف است و گر چه مهد‌کودک و همسالان می‌توانند در اجتماعی شدن به تک‌فرزند کمک کنند اما داشتن خواهر و برادر موجب افزایش توانایی کلامی و اجتماعی در کودکان می‌شود.

وی ادامه داد: بچه‌های تک، احساس قدرت بیشتری به لحاظ تک بودن می‌کنند و از طرفی هرم قدرت خانواده را مخدوش می‌سازند. در این هرم پدر و مادر باید در رأس باشند و فرزند در قاعده هرم. اما تک‌فرزند‌ها قاعده را شکسته و گاهی در رأس هرم قرار می‌گیرند.

فراهانی تصریح کرد: تک‌فرزند بودن کودکان را به سمت خود‌محوری هدایت می‌کند و آنها در این هنگام خود را در مرکز قدرت خانواده احساس می‌کنند.

این روانشناس گفت: پیامد تک‌فرزندی برای خانواده این است که در صورتی که فرزندشان در جامعه ناموفق باشد به دلیل اینکه فرزند دیگری ندارند دچار سرخوردگی و ناکامی می‌شوند.

وی افزود: از طرفی خانواده‌ در برخورد با تک‌فرزند آزمایشی عمل می‌کند زیرا تجربه‌ دیگری جز او ندارد بنابراین ممکن است در تربیت او ناموفق باشد.

وی ادامه داد: داشتن تک فرزند ممکن است احساس راحتی را در والدین به وجود آورد .مانند این جمله که «تمام هم و غم‌مان را برای تک‌فرزندمان گذاشته‌ایم» اما در دراز‌مدت عوارض آن را خواهند دید.

این متخصص بهداشت روان اظهار داشت: در صورتی که خانواده شرایط اقتصادی را برای آوردن فرزندانی دیگر داشته باشد تک‌فرزندی ضرورتی ندارد.

وی افزود: برخی خانواده‌ها با این عنوان که مگر خودمان خوشبخت هستیم که فرزند دیگری به دنیا آوریم از آوردن فرزند دیگر جلوگیری می‌کنند. در حالی که داشتن فرزندان بیشتر به ثبات، اجتماعی شدن و گرمی کانون خانواده کمک می‌کند.

وی تأکید کرد: والدین بدانند که نباید تمام تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد بگذارند. اگر خدای ناکرده اتفاقی برای تک‌فرزند بیفتد والدین با ناکامی بسیاری مواجه می‌شوند.

وی ادامه داد: ممکن است تک‌فرزند‌ها سوءاستفاده‌هایی از والدین‌شان بکنند زیرا آنها خود‌محور‌ترند و با این تمایلات خودمحورانه قانون‌شکنی می‌کنند و از آزادی‌های فردی خود استفاده افراطی می‌کنند.

فراهانی تصریح کرد: معمولاً خانواده‌ها در تربیت فرزند دوم موفق‌ترند البته این امکان نیز وجود دارد که تربیت فرزندان دیگر با موفقیت همراه نباشد، اما از این منظر که خانواده پس از فرزند اول تجربه کسب می‌کند می‌تواند آن را در خصوص فرزندان دیگر به کار گیرد.

وی افزود: متأسفانه برخی خانواده‌ها با ایجاد امکاناتی نظیر رایانه، فرزند را در دنیایی مجازی غرق می‌کنند یا دوستان واقعی برایش در نظر می‌گیرند غافل از اینکه دوستان مجازی و واقعی هرگز جایگزین برادر و خواهر نمی‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: فرزندان بیشتر پیامد‌های بهتری برای خانواده دارند. بیشتر خانواده‌های دارای تک‌فرزند با این استدلال که تمام زندگی‌مان را وقف تک‌فرزندمان می‌کنیم از آوردن فرزندان دیگر پرهیز می‌کنند، غافل از اینکه بزرگترین سرمایه برای فرزندان داشتن خواهر و برادر است.

 



مرتبه
مرتبه
خونه
1393/12/18 - 13:47
توانایی کلامی بچه های دیگه کاملا مشهوده در مقایسه با تک فرزند ها
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات