top
مقابله با خواسته های غیر منطقی نوجوان

مقابله با خواسته های غیر منطقی نوجوان

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: نوجوان 12 ساله ام خواسته هایی غیر منطقی دارد. چگونه او را منصرف کنم ؟

مقابله با خواسته های غیر منطقی نوجوان

اگر از دوران کودکی به خواسته های منطقی اش با روی گشاده توجه کرده باشید، اولاً خواسته های غیر منطقی نخواهد داشت و اگر هم چنین خواسته هایی داشته باشد و ناخشنودی و عدم موافقت شما را درک کند، از آن صرف نظر خواهد کرد.

مهم ترین عامل لجاجت نوجوان و تقویت انگیزة او در رسیدن به خواستة غیر منطقی، این است که حق انتخاب را از او بگیرید. یکی از مهم ترین ویژگی های نوجوان استقلال طلبی است و براساس این ویژگی، دوست دارد خود انتخابگر باشد و اگر والدین، حق انتخاب را به او بدهند، به احتمال بسیار، همان چیزی را انتخاب خواهد کرد که آنان می خواهند؛ بنابراین، توصیه می کنم در برابر خواسته های غیر منطقی نوجوان خود، بی درنگ «نه» نگویید؛ بلکه با سردی بگویید : نظری ندارید و او خود باید انتخاب کند.

با توجه به برخورد شما در برابر خواسته های منطقی اش که با چهرة گشاده پاسخ مثبت می‌دادید، او بی درنگ می فهمد که با این خواسته اش موافق نیستید؛ ولی چون با صراحت مخالفت نکردید و حق انتخاب را به او دادید، به احتمال فراوان، همان چیزی را بر می گزیند که شما خواسته اید.

بسیاری از نوجوانان، همان لحظة واگذاری حق انتخاب به آنان، از خواستة خود منصرف می‌شوند. بسیاری از دختران، انصراف خود را اعلام می کنند؛ اما پسران به جهت غروری که دارند، می گویند : درباره اش فکر خواهند کرد.

احتمال کمی وجود دارد که «اقدام» بکنند؛ اما آن را «عملی» نخواهند ساخت. احتمال اندکی هم وجود دارد که خواستة غیر منطقی خود را عملی سازند؛ ولی وقتی برخورد کریمانة شما را ببینند، ادامه نخواهند داد.

در صورتی که فرزندتان با وجود برخورد منطقی شما، به راه خطا رفت و آن را ادامه داد، راه بازگرداندن او در ابتدا زور و اهرم فشار نیست. ابتدا از ساز و کارهای باز دارند (تحریک عواطف و احساسات، محرومیت، شیوة بده و بستان، و قهر) استفاده کنید و اگر اثری نداشت، او را به تنبیه تهدیدی کنید. تنبیه بدنی اگر با شرایط انجام شود. درمان آخر است. 

امام علی (ع) فرمود :

اخر الدواء الکی.

داغ کردن، درمان آخر است.

اگر شما بر این اساس رفتار کنید، به وظیفة خود عمل کرده اید و در صورت عدم تأثیر تربیت شما، با پیامدهای منطقی و طبیعی رفتار ناپسند خود و تجربه ای ناخوشایند مواجه خواهد شد و امید است که از آن تجربة ناخوشایند درس گیرد. 

 برگرفته از سخنان استاد دهنوی



مرتبه
مرتبه
افسانه حبیبی
1394/07/16 - 03:15
خوب
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات