top
علل گرایش نوجوانان به دوستان نامطلوب

علل گرایش نوجوانان به دوستان نامطلوب

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: چرا برخی نوجوانان به دوستان نامطلوب گرایش می یابند ؟

علل گرایش نوجوانان به دوستان نامطلوب

این گرایش عللی دارد :

1- غفلت والدین : از مهم ترین علل گرایش نوجوان به دوستان نامناسب و ناشایست، به طور معمولف غفلت والدین در روابط فرزند با دیگران در دوران کودکی و ابتدای نوجوانی است.

اگر به روابط فرزندمان با همسالان و دوستی های او به موقع توجه کنیم و ملاک های دوست خوب را به او بیاموزیم ، و از همان کودکی در او پشتوانة دینی و فرهنگی و اعتماد به نفس ایجاد، و وی را درست تربیت کنیم، در دوران نوجوانی و بلوغ، کمتر با چنین مشکلی مواجه می شویم.

انتخاب گروه های همسالان از طرف نوجوان، به تجارب دوران کودکی او، میزان خود باوری و گرایش های مذهبی اش بستگی دارد.

2- ارتباط های فامیلی نادرست : ارتباط های خویشاوندی نسنج یده با نزدیکان نا مطلوب، زمینه های گرایش او را به دوستان ناشایست فراهم می آورد؛ پس باید در این گونه ارتباط ها سنجیده تر عمل کنید.

3- محیط های نامناسب : مدرسه، محله، باشگاه ورزشی و مؤسسه های هنری ناسالم نیز عاملی موثر برای دوستی های نامناسب هستند. در گزینش این گونه مؤسسه ها برای فرزند خود دقت کنید.

4- عدم آگاهی : در موارد بسیاری، فرزندان از فایده دوستان خوب و ضرر همسالان ناسالم اگاه نیستند؛ پس بکوشید در موقعیت های خاص به آنان آگاهی دهید

به فرزند خود بیاموزید که دوست خوب می تواند بر شخصیت او اثر گذارد؛ به همین جهت، امام علی (ع) می فرماید :

با نیکان همنشین باش تا از آنان شوی.

او را آگاه سازید که دوست بد باعث آلودگی وی خواهد شد و هر قدر نزدیکی اش با همسال نامناسب بیشتر باشد، آلودگی اش نیز افزون تر خواهد بود.

ضرب المثلی انگلیسی می گوید :

دوست بد مانند سگ آلوده به کثافت است که هر قدر به تو نزدیک تر باشد، بیشتر آلوده ات می کند.

 برگرفته از سخنان استاد دهنوی



مرتبه
مرتبه
مامان ناهید
1394/01/24 - 10:58
دوستان دخترم یه پسر عمه داره با اینکه هرروز نمیبینش سریع از کاراش تقلید می کنه رفتار پسر عمه ش خیلی خشن هست مثلا همش تو دویدن هست وهربچه ای پیشش باشه می دوِ وبا پهلوهای دو دستش می زنه دو طرف گردنشون یا می دوِپاشو پشت یاهاشون می کنه می ندازه یا رو کمرشون می پره یا با پشتش میزنه به بچه ها می ندازه یا قل می خوره بلند میشه محکم می زنه به بچه ها اونارو میندازه وکلی صدمه بهشون می زنه دختر من هم قشنگ بیشتر این رفتارها را رو داداشش انجام می ده مونده م چه جوری جلو این رفتارشو بگیرم تو این مورد که نمیشه بی تفاوت ماند با آرومی هم که بهش گفتم هیچ فایده ای نداره مجبور شدم سرش داد زدم که هم اون ناراحت شده هم خودم عذاب وجدان گرفتم با این کار من داداشش همینکه آبجیش می ندازش اول ساکت میشه خیره میشه به من ببینه من چی میگم که من فکر می کنم این رفتارم هم باعث میشه کاملآ به من متکی بشه واستقلال ازش گرفته بشه آخه من نمی دونم دیگه چیکار کنم خیلی اعصابم بهم می ریزه با این کاراش، دخترم کاملآ شده بازیش پسرانه بیشتر اونا میان خونه ما تا ما بریم خونشو
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات