top
قطع ارتباط نوجوان با دوستان نامطلوب

قطع ارتباط نوجوان با دوستان نامطلوب

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: پسر 16 ساله ام دوستان نامناسبی دارد؛ به گونه ای که تأثیر نامطلوبی بر رفتار و گفتارش گذاشته اند. آیا راهکاری وجود دارد که ارتباط آنان را قطع کنم ؟

قطع ارتباط نوجوان با دوستان نامطلوب

دوستی های فرزندان ما در سنین گوناگون، ویژگی هایی دارد. دوستی کودکان بین سنین 4 تا 8 عمیق نیست؛ بلکه ارتباطی یک طرفه است؛ بدین جهت، به راحتی قهر می‌کنند و دوستی ها را رابطه ای دامنه دار نمی بینند؛ بنابراین، والدین با سختی کمتری می‌توانند رابطه دوستی را قطع کنند.

فرزندان تا 14 سالگی از دوستان خود تأثیر می پذیرند؛ اما هنوز هم به طور جدی صمیمیتی بین آنان ایجاد نمی شود؛ بنابراین، امیدی به قطع ارتباط آن ها هست؛ اما پس از 14 سالگی، وارد مرحله صمیمیت می شوند و دوستی هایشان پایدار می شود و به دوستان خود احساس وابستگی خاصی می یابند.

عمیق ترین و با دوام ترین دوستی ها بین 14 تا 20 سال است؛ بدین سبب، قطع ارتباط فرزند با دوستان در این سن، بسیار مشکل است و باید کاملاً سنجیده و حساب شده باشد.

برای قطع ارتباط او با دوستان نامناسب به نکته های ذیل توجه و از راهکارهای پینشهادی استفاده کنید :

1- از اهرم فشار استفاده نکنید؛ زیرا به موضع لجاجت می افتد و در برابر خواستة شما مقاومت خواهد کرد.

2- برای قطع ارتباط، زیاد اصرار نکنید. حریص تر می شود.

3- هرگز به دوستان او توهین نکنید. توجه داشته باشید که نوجوان درباره دوستان خود، تعصب ویژه ای دارد و جسارت شما او را سخت می آزارد و سبب پایداری دوستی اش خواهد شد.

4- انتظار نداشته باشید که یکباره تمام دوستانش را کنار بگذارد و با همه قطع رابطه کند؛ بنابراین، بردبار باشید و به تدریج مشکل را حل کنید بدین صورات که ابتدا از او بخواهید برخی از دوستانش را که آلودگی بیشتری دارند رها کند و با بقیه نیز کمتر ارتباط داشته باشد و به مرور ارتباط را قطع کند.

امام علی (ع) می فرماید :

باین اهل الشرتبن عنهم.

از اهل شر دوری کن، از آنان جدا می شوی.

5- با تغییر منزل، مدرسه، کلاس، سرویس مدرسه، باشگاه ورزشی و مؤسسه هنری اش، به طوری غیر مستقیم، زمینه دیدار با دوستانش را کمتر کنید.

6- با ارتباط بیشتر با نزدیکان مطلوب، زمینه جایگزینی دوستان شایسته را برایش فراهم سازید.

7- اگر به دین و ارزش های مذهبی پایبند است، او را با آموزه های دین در این زمینه آشنا سازید و به او گوشزد کنید که دوست نامطلوب می تواند بر دین او اثر بگذارد (المرء علی دین خلیله؛ انسان بر دین دوست خود است).

بهترین زمان برای القای این ارزش ها، موقعیت های عاطفی ، و بهترین شیوه، تحریک عواطف و احساسات است که باید با نرمی و عطوفت، او را متوجه ضرر جدی دوست نامطلوب کنید.

توجه داشته باشید که اشاره مستقیم به دوستان ناشایست او، وی را به موضع مقاومت می‌کشاند؛ بنابراین بهتر است کلی گویی کنید. مناسب ترین جمله قمی تواند این باشد که «پسرم! مدتی است رفتار و کردارت تغییر کرده. خودت بررسی کن و ببین از کجا سرچشمه می گیرد. آیا معلم، همکلاسی یا دوست روی تو اثر گذاشته است ؟» (دوست را به عمد در جایگاه سوم قرار دادم تا حساسیت او برانگیخته نشود).

در صورت وجود زمینه های مذهبی در او، آیات شریف قرآن و روایات امامان معصوم (ع) می‌تواند بر روی اثر گذار باشد.

به او بگویید که روز قیامت، برخی با حسرت و پشیمانی می گویند : ای کاش فلانی را دوست نمی گرفتم. او مرا از راه حق گمراه ساخت :

یا ویلتی لیتنی لم اتخذ فلاناً خلیلاً. لقد اضلنی عن الذکر بعد اذجاءنی.

سخن امام علی (ع) نیز در این زمینه بسیار هشدار دهنده است :

مجالسه اهل الهوی منساه للایمان و محضره للشیطان.

همنشینی با هواپرستان، سبب فراموشی ایمان می شود و محضر شیطان است.

اگر اکنون برای قطع ارتباط موفق نشدید، سنین 18 تا 20 را از دست ندهید؛ زیرا در این سنین، به سبب اشتغال، دانشگاه، ازدواج و خدمت سربازی، دوستی ها ناپایدار می شود. 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات