top
پرسش دربارة خدا

پرسش دربارة خدا

کار گروه فرهنگی،پرتال جامع و تخصصی کودک: به پرسش های کودکان پیش دبستانی دربارة خدا چگونه پاسخ دهیم ؟

پرسش دربارة خدا

به پرسش های کودکان پیش دبستانی دربارة خدا چگونه پاسخ دهیم ؟

ج : پرسش های کودکان دربارة خدا را حدی بگیرید و بدان ها پاسخ دهید. پاسخ هایی از قبیل این که «بعد می فهمی» یا «بزرگ می شوی و خواهی فهمید»، درست نیست؛ زیرا ممکن است از نا آگاهان یا غرض ورزان بپرسد و دچار سردرگمی یا انحراف شود.

هیچ گاه به پرسش های کودکان دربارة خدا، بی درنگ و بدون تأمل پاسخ ندهید. پاسخ به این گونه پرسش ها باید در زمان و مکان مناسبی باشد. هنگام آشپزی، زمان آماده شدن برای خروج از منزل، هنگام مرتب کردن اتاق ها و ...، زمان های مناسبی نیستند و اگر کودک شما در این گونه موقعیت ها پرسید، پاسخ آن را به زمان مناسبی واگذارید.

پاسخ های شما باید با سن کودک متناسب باشد. استفاده از استدلال های ساده برای اقناع کودک خوب است؛ اما استدلال های فلسفی سنگین فایده ای ندارد.

مهم ترین و شایع ترین پرسش های کودکان دربارة خدا عبارتند از :

1- خدا کیست و چیست ؟ برای پاسخ به این سوال، باید از اوصاف خداوند و مقایسة او با دیگران استفاده کرد : خدا کسی است که مهربانی اش از پدر و مادر هم بیشتر است. او کسی است که از پدر و مادر هم بیشتر از تو مراقبت می کند. خدا از قوی ترین کسی که می‌شناسی هم قوی تر است.

2- خدا کجا است ؟ خدا همه جا هست.

3- چه طور و چگونه خدا همه جا هست ؟ خدا مثل ما انسان ها نیست که فقط در یک جا هستیم. او قدرتی دارد که می تواند همه جا باشد؛ مثل سخنران تلویزیون که در همة خانه ها او را می بینند.

4- اگر خدا همه جا هستف چرا او را نمی بینیم ؟ خیلی چیزها مانند هوا، گرما و برق را نمی‌بینیم؛ اما وجود دارند. فرزندی، همین نکته را از پدر خود می پرسد. پدر لیوانی آب و دو حبه قند می آورد و مقابل دیدگاه فرزند، آن دو حبه قند را داخل آب در لیوان قرار می دهد و آن ها را در آب حل می کند؛ آن گاه می پرسد : آیا حبه های قند داخل لیوان هستند یا از آن خارج شده اند ؟ فرزند پاسخ می دهد : داخل لیوان هستند. پدر : آیا تو آن ها را می بینی؟ فرزند : خیر. پدر : آن ها داخل لیوان هستند؛ اما با چشم دیده نمی شوند؛ خدا هم این گونه است.

5- خدا چقدر بزرگ است ؟ نمی دانم چقدر بزرگ است؛ اما می دانم که هیچ چیز در دنیا بزرگ تر از خدا نیست. خدا از بزرگ ترین کسی که تو می شناسی، بزرگ تر است.

6- لباس های خدا چه اندازه است ؟ خدا مثل ما آدم ها نیست که لباس بخواهد.

7- اگر خدا بالا هست، چرا پاهای او را نمی بینیم ؟ خدا مثل ما آدم ها نیست که پا داشته باشد. گذشته از این، ما خدا را با چشم نمی بینیم.

8- اگر خدا همه جا هست، چرا به آسمان نگاه می کنیم ؟ برکت های خدا مثل باران، از آسمان فرود می آید. ما آدم ها، جاهای بلند را بهتر می دانیم؛ به همین دلیل، نفر اول مسابقه درکشتی، بر روی سکوی بالاتر می ایستد.

9- خدا که بزرگ است، چگونه در قلب ما جا می گیرد ؟ همان طور که پدر و مادرت در قلب تو هستند.

10- آیا خدا در جاهای بد مانند توالت هم هست ؟ بله، خدا همه جا هست. توالت از نظر ما آدم ها بد است؛ ولی از نظر خدا بد نیست؛ چون او همه چیز را آفریده است؛ مانند مامان که وقتی برادر کوچولویت را تمیز می کند، بدش نمی آید.

11- خدا را چه کسی آفریده است ؟ خدا همیشه بوده، و ما به این مطلب ایمان داردیم و در پی دلیل آن نمی رویم؛ مانند این که تو ایمان داری هیچ گاه از روی زنین بلند نمی شوی؛ ولی دلیل آن را هم نمی دانی. 

 برگرفته از سخنان استاد دهنوی



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات