top
شغل والدین نقش مهمی در سلامت روان کودکان دارد

شغل والدین نقش مهمی در سلامت روان کودکان دارد

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: با شروع نوجوانی که دوران جهش رشدی چه از لحاظ فیزیکی و جسمی و چه از لحاظ رفتاری و روانی است، عطف توجه به تغییرات شدید این دوره و نیازهای خاص این گروه سنی از اهمیت جدی برخوردارست.

شغل والدین نقش مهمی در سلامت روان کودکان دارد
یک روانپزشک:
شغل والدین نقش مهمی در سلامت روان کودکان دارد 
 
تغذیه و محبت دو جزء اصلی سلامت روان نوزاد است که با افزایش سن و ورود به مراحل شیرخواری و کودکی نیازهای فرد افزایش یافته و علاوه بر تربیت خانواده، فرهنگ، شغل والدین و اقتصاد خانواده در سلامت روان کودک نقش مهمی دارد.
 
دکتر محمد آیتی روانپزشک در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران
 
اظهارداشت: رعایت بهداشت روان در خانواده باید از دوران جنینی آغاز شود و از این زمان باید توجه ویژه به بهداشت مادر باردار مدنظر قرار گیرد.
 
همچنین باید به مسایل عاطفی و روحی مادر توجه شود و هرگونه اضطراب یا نگرانی که در تطبیق وی با فرایند بارداری مانع ایجاد کند به طور جدی مورد توجه قرارگیرد.
 
دکتر آیتی یادآور شد: پایه‌های شخصیت فردی، عادتها و سازش‌های اجتماعی در دوران کودکی بنیان نهاده می‌شود و طرز رفتار پدر و مادر با یکدیگر در کودک نیز تاثیر دارد.
 
وضع اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و اقتصادی همه در رفتار کودک اثر مثبت یا منفی دارد و کودک در این مرحله سنی می‌تواند صداقت، اعتماد، ثبات، عادات صحیح بهداشتی و اجتماعی را یاد گیرد در واقع کودکی دوران رشد همزمان جسمی فکری و روانی است.
 
این روانپزشک خاطرنشان کرد: با شروع نوجوانی که دوران جهش رشدی چه از لحاظ فیزیکی و جسمی و چه از لحاظ رفتاری و روانی است، عطف توجه به تغییرات شدید این دوره و نیازهای خاص این گروه سنی از اهمیت جدی برخوردارست.
 
وی تاکید کرد: در دوران جوانی یا بزرگسالی، فرد تقریبا شخصیت تکامل یافته‌ای پیدا کرده و در جامعه نیز هویت تثبیت شده‌ای می‌یابد، اتفاقات مهمی از قبیل انتخاب شغل، همسر و مسؤولیت‌پذیری این دوره را از دوره‌های قبل متمایز نموده و طبعا نیازهازی خاصی را اضافه می‌کند.
 
دکتر آیتی ادامه داد: در این دوره باید فرد قدرت انتخاب شغل و قدرت نگهداری و رضایت از شغل را داشته باشد با مردم و محیط کار خویش سازش داشته و بتواند با مسایل و مشکلات روبرو شود و آنها را به طرز عاقلانه حل نماید؛ تنفر و احساس خصومت را از خود دور کند به اطرافیان علاقه‌مند بوده و به دیگران احترام بگذارد در این دوره، موفقیت‌های تحصیلی، شغلی، هنری و اجتماعی به فرد آرامش می‌دهد.
 
وی تصریح کرد: خانواده عامل انتقال فرهنگ از نسلی به نسل دیگرست، اولین مرکز آموزش اخلاقی، تربیتی، مذهبی، اقتصادی و بهداشتی انسان است و فرد از معاشرت با دیگران، احترام به حقوق مردم، روش صحیح زندگی و برخورد با عواطف و هیجانات را در خانواده می‌آموزد.
 
دکتر آیتی در پایان خاطرنشان کرد: انتظاراتی که خانواده‌ها از اعضای خویش دارند باید واقع‌بینانه و متناسب با وضعیت رشدی و استعدادهای ایشان باشد؛ عدم توجه به نیازهای خاص هر فرد باعث بر هم خوردن تعادل روانی در کل مجموعه شده و برای دیگران نیز مخاطره‌آمیزست، لذا با نگرش به کل مجموعه خانواده به عنوان یک واحد، بدیهی است که هر قسمت از این واحد باید عملکرد طبیعی داشته باشد تا کارآیی آن تامین شود.


مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات